Educational management and teacher performance in inclusive primary schools
Keywords:
Educational management, Teacher performance, Inclusive education, Public policies, Lima MetroplolitanaAbstract
The main goal of the study was to establish the relationship that exists between educational management and teacher performance in public educational institutions that include the primary level of Network 14, Ugel 05 of Metropolitan Lima. The research was of basic type, the population studied was teachers and the sample was represented by 126, which was not intentional probabilistic; being the design approached non-experimental, correlational level. For data collection, the survey technique was used and a questionnaire was used as instruments for each variable, each containing 30 items, with their respective validations of content through expert judgments and reliability through Alpha de cronbach. The conclusion reached was that educational management is significantly related to teacher performance in the inclusive educational institutions in which the study was conducted; it is relevant, since in a context of policy implementation, which tends to enhance and strengthen the educational management capacities of many inclusive school principals, it was demonstrated that it did have repercussions on the improvement of teachers' work performance
Downloads
References
Çoban, A. (2016). A New Path for Management Education in an Emerging Country. EMAJ: Emerging Markets Journal, 6(2), 38-42. Doi:https://doi.org/10.5195/emaj.2016.110
Consejo Nacional de Educación (2010). Mejores aprendizajes con buen desempeño docente en nuevas escuelas. Perú: Biblioteca Nacional del Perú.
Crisólogo, A. (2008). Diccionario pedagógico. (2da. ed.). Lima, Perú: Abedul E.I.R.L.
García, C., Herrera, C. y Vanegas, C. (2018). Competencias Docentes para una Pedagogía Inclusiva. Consideraciones a partir de la Experiencia con Formadores de Profesores Chilenos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(2), 149-167. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200149
Herrera, J. I., Parrilla, Á., Blanco, A., y Guevara, G. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 21-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021
Juárez, J. M., Comboni, S. y Garnique, F. (2010). De la educación especial a la educación inclusiva. Argumentos (México, D.F.), 23(62), 41-83.
Lalama Franco, Amor del Rosario. (2018). Inclusión educativa: ¿quimera o realidad?. Conrado, 14(62), 134-138.
Luna, M. (2019). Hacia un Sistema Escolar Inclusivo: Desde las Políticas a las Prácticas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(1), 17-19. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000100017
Martínez, G. I., Guevara, A. y Valles, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai,12(6), 123-134.
Ministerio de educación (2013). Marco del buen desempeño docente. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/marco_buen_desempeno_docente.pdf
O` Donoghue, T. (2016). Being able to the wood fron the trees of teacher education. Encounters in theory & History Of Educatión/ Reencontres En Theorie Et Histoire De L`educacion, 17, 165-176. Doi: 10.15572/ENCO2016.08.
Ocampo, A. (2015). La gestión de la escuela inclusiva y su intervención institucional: tensiones entre la pertinencia de sus actuaciones y la necesidad de un nuevo paradigma epistémico. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 17. https://doi.org/10.4995/reinad.
Pérez, E. A. (2017). La inclusión como un proceso por el sistema educativo: experiencias de inclusión en la universidad de Holguín, Cuba. Campinas, 38(138), pp. 81-98. Doi: 10.1590/ES0101-73302017151507.
Representación de la Unesco en Perú (2011). Manual de Gestión para Directores de Instituciones Educativas. Lima, Perú: Lance Gráfico S.A.C.
Simón, C., Echeita, G., Sandoval, M., y López, M. (2010). The Inclusive Educational Process of Students with Visual Impairments in Spain: An Analysis from the Perspective of Organizations. Journal Of Visual Impairment & Blindness, 104(9), 565-570
Torres, E. (2015). Gestión educativa y su relación con la práctica docente en las instituciones educativas emblemáticas de la ciudad de Puno - 2014 - Perú. Comuni@cción, 6(1), 56-64.
Vásquez, W. (2007). Diccionario de Pedagogía. Lima, Perú: San Marcos E.I.R.L
