Thinking about the diversities of young students in postmodern digital worlds

Authors

  • Miguel Alberto González González Universidad de Manizales, Manizales, Colombia

Keywords:

Cultural diversity, Intercultural education, Symbolic language, Youth, Cultural change, Technological change

Abstract

This theoretical article is derived from a research project titled 'Humanities in the XXI century: steps and transformations in the era of information (2023)' where one of the research strands explores young students, diversities, digital culture, and postmodernity, whose central objective is to understand the world of diversity in the mobilities of young digital postmodern students. Methodologically, critical phenomenology is employed as the framework for inquiry and analysis to address the question of being a young digital postmodern, which is the focus of this text.The conclusions highlight that young students in digital postmodern worlds resist universals and traditions to find flexible languages that make it possible for them to navigate life in the midst of normal uncertainties because they are fed up with the unfulfilled promises of modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Alberto González González, Universidad de Manizales, Manizales, Colombia

PhD en ciencias de la Educación y PhD en Conocimiento y cultura en América Latina. Docente e investigador en ciencias sociales y de la educación de la Universidad de Manizales.

References

Arendt, H. (2021). La condición Humana. Paidós.

Baudrillard, J. (2020). La transparencia del mal. Editorial Anagrama

Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Butler, J. (2021). La fuerza de la no violencia. Paidós

Comte, A. (2020). Discurso sobre el espíritu positivo. Alianza

Da Silva R, M. (2021). Narrativas digitales colaborativas para la creación de encuentros interculturales en una escuela pública en Montevideo. MODULEMA. Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 5, 20-36. http://dx.doi.org/10.30827/modulema.v5i0.17992

De la Vega, E. (2015). Lógicas de las nuevas violencias. Noveduc.

Delumeau, J. (2005). El miedo en occidente. Taurus.

Feixa, C. (2021). Generación blockchain: movimientos juveniles en la era de la web semántica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 1-20. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4584

Feixa, C. (1999). De jóvenes y bandas. Ariel

Freire, P. (1998). Pedagogía de la esperanza. Paz e Terra.

Geertz, C. (1996). Los usos de la diversidad. Paidós.

González G. M. A. (2022). Aprender a vivir juntos. Lenguajes para pensar diversidades e inclusiones. Noveduc.

González G. M. A. (2016). Lenguajes de los poderes. Lemas y eslóganes institucionales en su capacidad de pensarnos ¿Y las universidades? Revista AGO.USB V. 16 No 2, 549 – 570.

González G. M. A. (2018). Las vergüenzas de incluir-excluir en la educación, preguntas por el diverser y diversar. En Kaplan, C. Emociones, sentimientos y afectos (pp. 77-107). Miño y Dávila. https://n9.cl/ixrgs

González G. M. A. (2021). Del homo Demens al Homo Consumers. En González. Pensarnos y sentirnos en transiciones sociales y epocales. En: México: Ipecal, Universidad de Murcia, Horizontes Humanos de Kalkan. (pp. 11-22), https://n9.cl/asmgd

González G. M. A & Gonzalez M. J. (2023). Enfoques biográficos y narrativos: Perspectivas generales y paradigmas Relevantes. En González y Izquierdo. Transculturas. Somos rastros y rostros de diversas culturas. En: Murcia: EDIT.UM. (pp. 11-41), https://n9.cl/i4898

González G. M. A. (2021). Aprobiografías. Testimoniar nuestras fragilidades. Ipecal.

González G. M. A. (2022). ¿Por qué escuchar al otro, lo otro? En Toro y González, Reconocer las diversidades. Prácticas formativas de y no reconocimiento de la diversidad. Pp. 17-22, https://n9.cl/tzkiw

Habermas, J. (1998). Teoría de la acción comunicativa I. Racionalidad de la acción y racionalización social. Taurus.

Han, Byung-Chul. (2014). El enjambre. Herder.

Han, Byung-Chul. (2021). No-cosas. Taurus.

Harari, N. Y. (2017). De animales a dioses. Breve historia de la humanidad. Penguin Random House.

Hernández de la Rosa, E & Moreno H, H. C. (2021). Juventud universitaria: una socialidad cyborg. Revista Argentina de Estudios de Juventud, (15). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud

Husserl, E. (1962). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. (1982). La idea de la fenomenología. Cinco lecciones. Fondo de Cultura Económica.

Huxley, A. (2008). Un mundo feliz. Debolsillo.

Iriart, C. (1985). Jean-François Lyotard: "El posmodernismo es acostumbrarse a pensar sin moldes ni criterios". Períodico el País de España. https://elpais.com/diario/1985/10/23/cultura/498870004_850215.html .

Jiménez-Flórez, M. (2015). Ser Joven en Colombia: subjetividades, nuevas tecnologías y conficto armado. Entrevista a Germán Muñoz. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 13(1) 437-445. https://n9.cl/2qr4t

Lafaurie-Molin, A., López-Ordosgoitia, R., Giraldo-Cadavid, D. A., & Aristizábal-García, D. M. (2021). Participación en medios y TIC: intereses y expectativas de niños y niñas. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 20(1), 1–22. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.1.4934

Levinas, E. (2005). Humanismo del otro hombre. Siglo XXI.

Lipovetsky, G. (2000). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama.

Lipovetsky, G. (2007). La felicidad paradójica. Ensayo sobre la sociedad del hiperconsumo. Anagrama.

Lyotard, J. F. (1987). La condición posmoderna. Informe sobre el saber. Cátedra.

Lyotard, J. F. (1998). Lo inhumano. Red Editorial Iberoamericana.

Marx, C. 2017. (2017). El capital. Libsa.

Muñoz G, G. & Muñoz G, D. A. (2008). La ciudadanía juvenil como ciudadanía cultural: una aproximación teórica desde los estudios culturales. Revista Argentina de Sociología, 6(11), 217-236 https://www.redalyc.org/pdf/269/26911765011.pdf

Nateras D, A. (2016). Juventudes sitiadas y resistencias afectivas. Violencias y aniquilamiento. Gedisa.

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós.

Piscitelli, A. (2002). Ciberculturas 2.0. En la era de las máquinas inteligentes. Paidós.

Puentes, J. C. (2022). La nación en la era posmoderna: ¿existe todavía? Advocatus, 19(38), 135-158. https://doi.org/10.18041/0124- 0102/a.38.9751

Quintar, E. (2006). La Enseñanza como puente a la Vida. Instituto Politécnico Nacional de México.

Ranciere, J. (2016). El maestro ignorante. Libros del Zorzal.

Reeder, H. (2011). La praxis fenomenológica de Husserl. San Pablo.

Serna J. (2017). El tiempo en zizag. La crisis de las certezas en el nuevo milenio. Anthropos.

Sabato, E. (2000). La resistencia. Six Barral

Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Noveduc.

Tofler, A. (1980). La tercera ola. Plaza & Janes

Valenzuela A, J. (2009). El futuro ya fue. Socioantropología de l@s jóvenes en la modernidad. El colegio de la Frontera Norte.

Vattimo G. (1987). El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Gedisa.

Vattimo G. (2010). Adiós a la modernidad. Gedisa.

Vattimo G. (2007). La sociedad transparente. Gedisa.

Zizek S. & Gunjuevic B. (2013). El dolor de Dios, inversiones del apocalipsis. Akal.

Zemelman, H. (1998). Sujeto, Existencia y potencia. Anthropos.

Zemelman, H. (2012). Pensar y poder. Siglo XXI.

Zuleta, E. (2021). Educación y democracia. Fundación Estanislao Zuleta.

Published

2024-05-12

How to Cite

González González, M. A. . (2024). Thinking about the diversities of young students in postmodern digital worlds. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(20), 191–212. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/28374

Issue

Section

Artículos de Investigación