The functional model, an instrument of active teaching methodology in times of pandemic

Authors

  • Manuel Antonio Vásquez Vela Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú

Keywords:

Learning, Project, Self-instruction, Feedback, Methodology

Abstract

The objective of the research was to determine the perception of students regarding a practical course developed under the active teaching-learning methodology, in a context of the covid-19 pandemic. The method used was a non-experimental research, with a quantitative approach, with the application of a questionnaire on the perception of classes received under the Project Based Learning approach. The population was made up of 24 students enrolled in the course; The entire population (census sample) was employed. The criteria evaluated were: methodology used, teaching material, teaching performance and learning achievements. The results showed that 56.5% of students considered that the application of active methodologies regularly met their expectations for the learning process; Regarding the evaluation of the teaching material used, 69.7% considered it adequate; Regarding teaching performance in the face of doubts and queries, 47.8% considered it excellent; Finally, regarding the learning achieved at the end of the course, 60.8% rated it as good. It was concluded that the majority of students positively value the use of active methodology in the development of classes, considering it as a tool to consolidate the knowledge acquired. The adaptation of the teaching material with better planning of the activities to be developed would be recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Antonio Vásquez Vela, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú

Magister en Gerencia Social en la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP) con especialidad en Programas y Proyectos de Desarrollo, Licenciatura en Educación en la PUCP con especialidad de Educación para el Desarrollo, Especialización en Ingeniería de Soldadura-PUCP; Bachiller en Diseño Industrial - PUCP, Diplomado Escuela de Postgrado en Gerencia Social-PUCP. Trabajo en las empresas Industrias METALSAN S.A. y EQUIMAQ Ingenieros S.A. Asimismo, trabajó ejerciendo la docencia en la Escuela Nacional Superior Autónoma de Bellas Artes del Perú, Instituto Tecnológico de Diseño Toulouse Lautrec, y actualmente docente especialidad Diseño Industrial de la Facultad de Arte y Diseño en la Pontificia Universidad Católica del Perú.

References

Albarrán, F., Urrutia, M., Ibarra, J., Miranda, C. & Meza, S. (2020). Maquetas como estrategia didáctica en estudiantes de la salud. Educación Médica, 21(3), 198-206. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.003

Arrieta, A, Bellido, G., Da Silva, J., Markiegi, U. & Gago, J. (2021). De la simulación a la realidad: metodología para el aprendizaje de sistemas ciber-físicos. En: Catalán Cantero, Carlos; Grimaldo Moreno, Francisco (eds.). Actas de las XXVII Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática, València, 7-8 de julio: Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática, 2021, pp. 283-286. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/124967

Blasco, J. y Botella, A. (2020). Aprendizaje por proyectos en la clase de Bachillerato: la opereta La Corte de Faraón. Revista de Comunicación de la SEECI (51), 1-15. https://doi.org/10.15198/seeci.2020.51.1-15

Botella, A. & Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141. https://n9.cl/znnr3

Caballero-Jorna, M., Giménez, E. & Serna, P. (2021). Experiencia docente en la adecuación de prácticas de laboratorio presenciales a modalidad virtual. Congreso In – Red, 2(1), 655 – 662. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2021.2021.13806

Causil, L. & Rodríguez De la Barrera, A. (2021). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): experimentación en laboratorio, una metodología de enseñanza de las Ciencias Naturales. Plumilla Educativa, 27(1), 105-128. https://doi.org/10.30554/pe.1.4204.2021

Chambilla, Y., Puma, M. & Ramos, C. (2021). Aprendizaje basado en proyectos y su incidencia en el logro de las competencias profesionales en tiempos de pandemia de los estudiantes de la Escuela Profesional de Educación de la UNAMAD – 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3048-3061. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.505

Cuervo, R., & Hernández, E. (2020). ¿Cómo evaluar la cognición creativa al enseñar diseño industrial? Un insumo para su aprendizaje. Bitácora Urbano Territorial, 30(2), 163-176. https://doi.org/10.15446/bitacora.v30n2.81797

Cotán, A., García, I., & Gallardo, J. (2021). Trabajo colaborativo en línea como estrategia de aprendizaje en entornos virtuales: una investigación con estudiantes universitarios de Educación Infantil y Educación Primaria. Educación, 30(58), 147-168. http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v30n58/2304-4322-educ-30-58-147.pdf

Delgado, U. & Martínez, F. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22), 1-14. https://www.scielo.org.mx/pdf/dsetaie/v12n22/2007-2171-dsetaie-12-22-00005.pdf

Escobar, A., & Corzo, L. (2018). Procrastinación académica, autorregulación del aprendizaje y ansiedad en estudiantes de recién ingreso a comunidades universitarias. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Abierta y a Distancia Colombia]. https://n9.cl/jzil6

Fajardo, E. & Gil, B. (2019). El aprendizaje basado en proyectos y su relación con el desarrollo de competencias asociadas al trabajo colaborativo. Amauta, 17(33), 103-118. https://doi.org/10.15648/am.33.2019.8

Gálvez Nieto, A. (2019). Enseñando Diseño Gráfico a estudiantes de arquitectura. PyA. Pedagogía y Arquitectura (3),99-108. https://doi.org/10.31381/pedagogiaarquitectura.v0i3.2045

Gil, J., De Besa, M. & Garzón, A. (2020). ¿Por qué procrastina el alumnado universitario? Análisis de motivos y caracterización del alumnado con diferentes tipos de motivaciones. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 183-200. https://bit.ly/3EjbG85

Gil, M. & Rodríguez, P. (2021). Implantación de la metodología del Aprendizaje basado en Proyectos en la asignatura de Taller de Proyecto de Interiores. I Congreso de Escuelas de Edificación y Arquitectura Técnica de España (págs. 301-313). Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/EDIFICATE2021.2021.13609

González-Benito, A., López-Martín, E., Expósito-Casas, E. & Moreno-González, E. (2021). Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia. Revista Relieve, 27(2), 1-15. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/21909

González-Fernández, M. & Becerra, L. (2021). Estudio de caso del aprendizaje basado en proyectos desde los actores de nivel primaria. Estudio de caso del aprendizaje basado en proyectos desde los actores de nivel primaria, 11(22), 1-21. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.859

Hernáiz-Pérez, M., Álvarez-Hornos, J., Badia, J., Giménez, J., Robles, Á. et al. (2021). Contextualized project-based learning for training chemical engineers in graphic expression. Education for Chemical Engineers (34), 57-67. https://doi.org/10.1016/j.ece.2020.11.003

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas: cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292

Llamo, S., Santos, A. & Pérez, M. (2020). Propuesta didáctica de una maqueta interactiva para explicar el comportamiento de las líneas de transmisión de energía eléctrica. Modelling in Science Education and Learning, 13(2), 5-19. https://doi.org/10.4995/msel.2020.13339

López-De Asiain, M., & Díaz-García, V. (2020). Estrategias educativas innovadoras para la docencia teórica en Arquitectura. III Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA 2020) (págs. 117-127). Barcelona: Grup per a la Innovació i la Logística Docent en l'Arquitectura (GILDA). https://doi.org/10.5821/jida.2020.9322

Martínez, M. (2021). Aprendizaje basado en proyectos como estrategia de formación profesional. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1093

Naranjo, A. & Correa, F. (2020). La academia en acción: aprendizaje basado en proyectos en entornos universitarios. Revista Boletín Redipe, 9(1), 70-78. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i1.893

Nilsook, P., Chatwattana, P., & Seechaliao, T. (2021). The project-based learning management process for vocational and technical education. Higher Education Studies, 11(2), 20-29. https://doi.org/10.5539/hes.v11n2p20

Ocampo, J. (2017). Maquetas y prototipos como herramientas de aprendizaje en arquitectura. Revista Científica de Arquitectura y Urbanismo, 38(2), 43-52. http://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/419

Peña, C., Olmi, H., Gutiérrez, S. & Garcés, G. (2021). Diseño de un curso en modalidad virtual bajo la visión de Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Educación En Ingeniería, 16(31), 26-34. https://doi.org/10.26507/rei.v16n31.1161

Petinto, G., Igualada, J., Mañanós, A. & Espinosa, A. (2020). La integración de escalas en el proyecto urbanístico: la búsqueda de sinergias en el aprendizaje basado en proyectos. VI Congreso nacional de innovación educativa y docencia en red (págs. 934-944). Valencia: Universitat Politècnica de València.

Quant, D. & Sánchez, A. (2012). Procrastinación, Procrastinación Académica: Concepto e Implicaciones. Revista Vanguardia Psicológica, 3(1), 45-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815146

Rozental, A. & Carlbring, P. (2014). Understanding and Treating Procrastination: A Review of a Common Self-Regulatory Failure. Psychology, 5(13), 1488-1502. https://doi.org/10.4236/psych.2014.513160

Sáiz-Manzanares, M., Casanova, J., Lencastre, J., Almeida, L. & Martín-Antón, L. (2022). Student satisfaction with online teaching in times of COVID-19. Comunicar, 30(70), 35-45. https://doi.org/10.3916/c70-2022-03

Sandí, J., & Cruz, M. (2016). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje para innovar la educación superior. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, 17(36), 2-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66648525006

Sola, R., Gil, J. A., Castro, S., González, E. & Blanco, G. (2019). La maqueta como herramienta de aprendizaje para desarrollo de maquinaria agrícola. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(3), 64-73. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i3.12276

Soriano, F., Colmenares, S., Gil, E. & Castillo, E. (2019). Versiones Beta. El prototipado como herramienta de aprendizaje. Text en actes de congrés presented at the VII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'19) (págs. 491-504). Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya. Iniciativa Digital Politècnica. https://doi.org/10.5821/jida.2019.8368

Soto, I. (2020). La relación estudiante-docente en tiempos de cuarentena: desafíos y oportunidades del aprendizaje en entornos virtuales. Saberes Educativos (5), 70-99. https://revistateoriadelarte.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/57816/63391

Steel, P. & König, C. (2006). Integrating theories of motivation. Academy of management review, 31(4), 889-913. https://doi.org/10.5465/AMR.2006.22527462

Verdejo, P., Abalos, A. & Juan, I. (2021). El aprendizaje basado en proyectos como metodología vertical integradora. International Conference on Innovation, Documentation and Education (págs. 583-590). Valencia: Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/INN2020.2020.11875

Veytia, M. & Rodríguez, K. (2021). La retroalimentación efectiva en estudiantes desde la perspectiva de los docentes. Transdigital, 2(4), 1-23. https://www.revista-transdigital.org/index.php/transdigital/article/view/63/126

Villanueva, D., Tuesta, N., Alvarado, M., Mansilla, M. & Rey, M. (2021). Aprendizaje basado en proyectos con edificaciones históricas: inmersión en entornos reales de formación para el Grado en Arquitectura Técnica. VI Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación (CINAIC 2021), (págs. 244-249). Madrid. https://zaguan.unizar.es/record/107751

Zúñiga, L., Cruz, M., S, D. & Abreu, L. (2021). Oportunidades del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) para la pedagogía profesional en la Universidad de Holguín, Cuba. Revista Científica De FAREM-Estelí. (38),65-79. https://doi.org/10.5377/farem.v0i38.11943

Published

2024-05-12

How to Cite

Vásquez Vela, M. A. . (2024). The functional model, an instrument of active teaching methodology in times of pandemic. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(20), 87–104. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/28354

Issue

Section

Artículos de Investigación