Pedagogical and managerial leadership in relation to the organisational culture of regular basic education institutions

Authors

  • Lizeth Isabel García Barbarán Universidad César Vallejo, Lima, Perú
  • Dolores Vélez Jiménez Universidad Iberoamericana, Asunción, Paraguay

Keywords:

Educational administrator, Educational planning, Managerial characteristics, Educational management, Work culture

Abstract

The purpose of this research is to analyse the connection between pedagogical and managerial leadership in the institutional culture of regular basic education. To this end, a systematic study was carried out using scientific databases of recognised prestige. The review identified 18 articles that were subjected to rigorous inclusion and exclusion criteria prior to analysis. The results indicate that effective leadership in higher education requires a holistic approach that includes strategic planning, community engagement and critical thinking. It is also crucial to establish and maintain ethical standards and foster team development through benchmarking. A strong organisational culture is essential for educational institutions to create a constructive and positive atmosphere. The results further indicate a correlation between managerial and pedagogical leadership and the ethos of an organisation. Leaders must be committed to professional development and continuous learning to ensure academic quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lizeth Isabel García Barbarán, Universidad César Vallejo, Lima, Perú

Docente en el área de Lengua y Literatura, realizó estudios de Maestría en Psicología educativa, es doctorando en Educación en la escuela de posgrado de la Universidad César Vallejo. En la actualidad es subdirectora designada en una institución educativa en la ciudad de Pucallpa-Perú. Es una investigadora activa y con gran interés en el ámbito educativo en especial en habilidades comunicativas y liderazgo educativo.

Dolores Vélez Jiménez, Universidad Iberoamericana, Asunción, Paraguay

Estudios de Maestría, Doctorado y Post Doctorado en Ciencias de la Educación. Doctorado en Gestión e Intervención educativa, Doctorado en Administración. Postdoctora en Currículo y Postdoctora en Epistemología e Investigación Científica. Galardón como Investigadora Internacional por la Universidad Iberoamericana de Paraguay. Docente de Posgrado en México, Paraguay y Panamá. Vicepresidenta de la Red de Mujeres en la Ciencia en América, el Caribe y Europa. Congresista nacional e internacional. Docente de Investigación en Licenciatura, Maestría, Doctorado, así como directora de tesis en diversas áreas de conocimiento, Coordinadora de Posgrado y Postdoctorado en universidades de México. Docente en INICC Perú de los Postdoctorados Internacionales en Investigación Cualitativa y en Didáctica de la Investigación.

References

Balladares, M. (2021). Modelo de Liderazgo en la gestión educativa: una revisión bibliográfica. Revista Científica Emprendimiento Científico Tecnológico, (2), 11-11. https://doi.org/10.54798/FBKD3931

Blanco-López, S., Cerdas-Montano, V., y García-Martínez, J. (2021). Clima organizacional en centros educativos públicos costarricenses: un análisis multifactorial. Revista Educación, 45(1), 1-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44064134020

Buenaño, M., y Villegas, P. (2023). Liderazgo directivo para las transformaciones contemporáneas en las Instituciones Educativas Secundarias. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 2647-2670. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6369

Bustillos, M., Quintero, Y., Lamus, T., y Lamus, R. (2022). La cultura organizacional del personal directivo en instituciones educativas venezolanas. Un estudio cualitativo. International Journal of New Education, Nº. 9, 65-86 https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14278

Córdova, E., Rojas, I., y Marín, S. (2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80), 231-236. https://n9.cl/sjfsh

Chaucono, J., Mellado, M., Bizama, R., y Aravena, O. (2022). Persona líder intermedia: influencia en las transformaciones de prácticas de liderazgo pedagógico del personal directivo escolar. Revista Educación, 46(2), 1-27. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49655.

Chi, J., Porres, A., y Vélez, E. (2023). Una manera de mejorar la calidad de la educación: el rol del director escolar. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(1), e205. https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3277

Chuquihuanca, N., Fernández, M., Gonzáles, M., Chunga, L., Girón, R., Estrada, S., y Campoverde, G. (2021). Liderazgo pedagógico directivo y calidad educativa en instituciones de educación básica regular del Perú. Revista Latinoamericana De Difusión Científica, 4(6), 181-191. https://doi.org/10.38186/difcie.46.11

Dávila, M. (2021). El liderazgo pedagógico del director en las instituciones educativas peruanas: Una revisión de la producción científica. UCV-Scientia, 13(2), 71–90. https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v13n2a6

Dumitrita,T., & Bonavía, M. (2020). Proyecto de intervención para el desarrollo de una cultura organizacional positiva en centros educativos. Educere, 24(78), 253-266. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35663284006

Evalin, M. (2023). Estilo de Liderazgo del director con la Cultura Organizacional y el Rendimiento de los Estudiantes del Primer Ciclo del Nivel Secundario del Distrito 03 01 del Casco Urbano de Azua, República Dominicana. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 2(2Especial), 1305–1322. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6985

Fajardo, L., Gómez, P., y Mejía, R. (2020). Cultura Organizacional. Controversias y concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 263-289. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787016

Ferreira, R. (2021). El liderazgo directivo en la gestión escolar. Comparación de casos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7219-7238. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.841

Fonsén, E., Lahtinen, L., Sillman, M., y Reunamo, J. (2022). Pedagogical leadership and children’s well-being in Finnish early education. Educational Management Administration & Leadership, 50(6), 979–994. https://doi.org/10.1177/1741143220962105

Franco, I., Bohórquez, J., Moreira, S., Arias, K., y Wong., B. (2019). El liderazgo directivo como instrumento para favorecer el empoderamiento de la Comunidad Educativa Ecuatoriana. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. 7 https://doi.org/10.46377/dilemas.v30i1.1179

Hasek, S., y Ortiz, L. (2021). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17(2), 405-416. https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.405.

Hernández-Castilla, R., Murillo, F.J. y Hidalgo, N. (2017). Lecciones Aprendidas del Estudio del Liderazgo Escolar Exitoso. Los casos de España en el Proyecto Internacional ISSPP. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 499-518 http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.279241

Huamán, S., Merma, Q., y Vargas, H. (2021). Liderazgo pedagógico directivo en la educación básica regular: Revisión sistemática. TecnoHumanismo, 1(9), 68-82. https://doi.org/10.53673/th.vli9.60

Limongi, V., Ramón, F., y De la Cruz, J. (2020). Liderazgo directivo para la mejora del desempeño en docentes de las Unidades Educativas, 2016 – 2020. In Crescendo, [S.l.], v. 11, n. 4, 463-485. https://n9.cl/r9x6m.

Marichal, O., Rey, C., Molina, M., Perdomo, J., López, M., Misas, J., Cáceres, M., Aznar, I., Hinojo, F., Barrientos, C., Moscoso, O., Mazariegos, W., Roy, D., Ruiz, M., Bernal, R., Buendía, M., Guajardo, C., y Vidal, F. (2021). Formación de la competencia liderazgo educacional en los directores de escuelas (2015-2020). Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(3) http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/1100

Marín-González, F., y Alfaro, L. (2021). Gestión y liderazgo: enfoque desde una célula educativa. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1041- 1057. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.4

Martínez, P., Herrera, D., y Díaz, F. (2020). Consideraciones esenciales sobre la efectividad organizacional en la labor educativa. Varona, (70), https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360671237013

Mestanza, J. y Vega, M. (2021). Liderazgo directivo y su impacto en la gestión centrada en los aprendizajes. Rev. Epistemia, 5(1). https://doi.org/10.26495/re.v5i1.1890

Meza, M., Ortega, C., y Cobela, J. (2022). Tendencias investigativas sobre liderazgo y dirección escolar. revisión sistemática de la producción científica. Revista Fuentes, 24(2); Páginas234-247. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19797

Ministerio de Educación. (2014). Marco de buen desempeño del directivo. http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/marco_buen_desempeno_directivo.pdf

Ovillo, L., Sánchez, J., y Meleán, R. (2023). Cultura organizacional en institución educativa del Perú: análisis desde la perspectiva docente en post pandemia. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 25 (2), 324-337. https://doi.org/10.36390/telos252.07

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Del acceso al empoderamiento: Estrategia de la UNESCO para la igualdad de género en y a través de la educación 2019-2025. Perfiles Educativos, 42(167), 198–218. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59695

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación para la Ciencia y Cultura. (2019). Liderazgo directivo. Dimensiones para el análisis de la normativa sobre los directores escolares en Iberoamérica. Editorial. Creapress. https://hdl.handle.net/20.500.12799/6804

Pacco, R., y Dávila, O. (2022). La gestión escolar: una revisión de las investigaciones. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 3002-3029. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2809

Padilla, O., Vargas, J. (2023) El liderazgo en la gestión del director. Revista Andina de Educación 6(1). https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.11

Parraguez, L. (2019). Propuesta teórica de liderazgo transformador y mejora de cultura organizacional en instituciones educativas de educación secundaria. EDUCARE ET COMUNICARE Revista De investigación De La Facultad De Humanidades, 6(2), 19-31. https://doi.org/10.35383/educare.v2i11.201

Portilla, S., Diaz-Camacho, R., Romani, U., y Rivera, J. (2023). Una revisión sistemática acerca del liderazgo directivo y el clima organizacional en los docentes escolares. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (20), 228–241. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.13

Quispe, M., Hinojosa-Ticona, Y., Miranda, A., y Sedano, A. (2021). Serie de redacción científica: Revisiones sistemáticas. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 14(1), 94-99. http://dx.doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2021.141.906.

Reyes, J., y Moros, H. (2019). La cultura organizacional: principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(1), 201-217. https://n9.cl/e0fp3

Riquelme-Castañeda, J., Pedraja-Rejas, L., y Vega-Massó, R. (2020). El liderazgo y la gestión en la solución de problemas perversos. Una revisión de la literatura. Formación universitaria, 13(1), 135-144. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100135

Ritacco, M., y Amores, F. (2019). Capacidades del liderazgo pedagógico en la dirección escolar de centros ubicados en zonas de riesgo social: un estudio cualitativo. Revista mexicana de investigación educativa, 24(81), 375-402. https://n9.cl/7lete.

Rodriguez, V., Morales, A., Navarro, L., Rosado, C., Espinoza, L., y Hernández, O. (2023). Pedagogical Leadership in the Educational Management of Peruvian Educational Institutions. International Journal of Professional Business Review, 8(4), https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i4.1548

Rosales-Eguía, M., Bullón-Solís, O., y Valero-Palomino, F. (2022). Liderazgo directivo en la educación básica de la región latinoamericana. Puriq, 4, e325. https://doi.org/10.37073/puriq.4.325

Ruelas, I. (2023). Gestión escolar de los directivos en instituciones educativas: Revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 2160-2174. Epub 24 de julio de 2023. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.655

Vela-Quico, G., Cáceres-Coaquira, T., Vela-Quico, A. y Gamero-Torres, H. (2020). Liderazgo pedagógico en Arequipa-Perú: Competencias directivas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI (Número especial 2), 376- 400 https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34134

Published

2024-05-12

How to Cite

García Barbarán, L. I. ., & Vélez Jiménez, D. . (2024). Pedagogical and managerial leadership in relation to the organisational culture of regular basic education institutions. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(20), 49–67. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/28351

Issue

Section

Artículos de Investigación