Perception of some Venezuelan teachers on the distance education process implemented in general secondary school during the pandemic and post-pandemic period

Authors

  • Franklin Núñez Ravelo Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico de Caracas, Caracas, Venezuela

Keywords:

teacher's perception, face-to-face education, distance education, pandemic, post-pandemic

Abstract

The declaration of the pandemic and the report of the first cases in Venezuela led to a shift from face-to-face to distance education, with implications for teaching and learning processes. Hence, the purpose of this research was to unveil the perception of teachers regarding the scope of the teaching strategies implemented during the pandemic and post-pandemic period. To this end, it was oriented towards the interpretative paradigm, analytical type, apprehensive level and phenomenological method. The findings reveal: (a) the use of innovative strategies based on multiplatforms, (b) the characteristics of teaching and learning during the pandemic, and (c) the post-pandemic assessment of these processes. As a conclusive approximation, it is necessary to evaluate the effectiveness of the strategies implemented, and to guide the formulation of levelling plans and adjustments in the administration of the contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Franklin Núñez Ravelo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico de Caracas, Caracas, Venezuela

 Profesor en la especialidad de Geografía e Historia. Magister en Geografía Física, Doctor en Educación Ambiental, con posdoctorados en Curriculum y Trnascomplejiodad, Epistemología e Innovación Educativa, y Gerencia Educativa. Es Profesor Titular de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico de Caracas. Docente de Pregrado y Postgrado. Autor de artículos de investigación enmarcados en educación ambiental y transversalización de los ODS en el currículum.

References

Aarón, M. (2016). El contexto, elemento de análisis para enseñar. Zona Próxima, 25. 34-48. https://acortar.link/2N95xJ

Agualema, A. (2020). Estrategias innovadoras en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes de básica elemental en la asignatura de lengua y literatura de la Unidad Educativa del Milenio Quingeo de la comunidad de Cochapamba Grande, Parroquia Quingeo, Cantón Cuenca, 2018-2019. Trabajo de Grado. https://acortar.link/IMWeeW

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos, 46 (3). 213-223.: https://acortar.link/g7DQ3O

Álvarez, N. Mayorga, L. y Álvarez, J. (2020). Educación a distancia: obstáculos y desafíos en tiempos de COVID-19. Revista Arjé, 14(27). 747-765. https://n9.cl/jgm4si

Avendaño, W. y Parada, A. (2013). El currículo en la sociedad del conocimiento. Educación y Educadores. 16 (1). 159-174. https://acortar.link/fhTOIy

Barrera, M. (2010). Modelos epistémicos en investigación y educación. Quirón

Bogantes, J. (2015). Estrategias para la evaluación en educación a distancia: un análisis de las opciones empleadas en el programa de educación general básica de la UNED. Innovaciones educativas. 17 (22). 15-25. https://acortar.link/af9orI

Cárdenas, N., Castro, A. y Cadme, F. (2016). Estrategias pedagógicas innovadoras en el proceso de enseñanza aprendizaje. Memorias de II Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas. 156-169. https://acortar.link/QKxVzz

Cardozo, G., Hernández, I., Vargas, D. y García, A. (2018). Factores del contexto que influyen en el aprendizaje. Plumillas Educativas, 21 (1). 59-79. https://acortar.link/siQm78

Centro Comunitario de Aprendizaje (2020). 72% de los venezolanos califica la educación (a distancia con niños y adolescente como mala o deficiente. https://acortar.link/hRwNem

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://acortar.link/7f9qH

Chaves, A. (2016). La educación a distancia como respuestas a las necesidades educativas del siglo XXI. Revista Academia y Virtualidad, 10. 23-41. https://doi.org/10.18359/ravi.2241

Córica, J., Pantalupi, C., Hernández, M. y Bruno, A. (2010). Fundamentos del diseño de materiales para Educación a Distancia. Editorial Virtual Argentina. https://n9.cl/3cdl2

Digión, L. y Álvarez, M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura, 13 (1). 20-35. https://acortar.link/VgLVFf

Estrada, N. (2020). Estrategias de materiales virtuales: reto ante la inesperada pandemia COVID-19. Revista Ciencias de la Educación, 30. 1179-1196. https://acortar.link/Y6j2Hp

Falcón, M. (2013). La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Medisur, 11. 35-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180027524006

FundaRedes (2020). Consulta Nacional Educativa. https://acortar.link/PuypP5

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista iberoamericana de educación a distancia. 24 (1). 9-25. https://acortar.link/BB40lA

Guba, E., y Lincoln, Y. (1998). Paradigmas competitivos en investigación cualitativa. En: N. Denzin y Lincoln, Y. (Ed.) La investigación cualitativa del paisaje. https://acortar.link/dg0kuH

Hurtado de Barrera, J. (2010). Metodología de la investigación: Guía para la comprensión holística de la ciencia. Quirón Ediciones.

Hurtado, F. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista del Centro de Investigaciones y Estudios Gerenciales, 44. 167-187. https://acortar.link/euMMpk

Husserl, E. (1900). Investigaciones lógicas. Alianza.

Husserl, E. (1913). La idea de la fenomenología. Herder editorial.

Husserl, E. (1929). Meditaciones cartesianas. Fondo de Cultura Económica

Husserl, E. (1970). Philosophie der Arithmetik. Mitergänzenden Texten (1890-1901), Londres: Den Haag, Martinus Nijhoff, Kluwer Academic Publisher

Juca, F. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 8. 106-111. https://n9.cl/8smgk

Lara, J., Campaña, E., Villamarín, A. y Balarezo, C. (2022). Gestión escolar durante la pandemia: relación entre el acompañamiento pedagógico y el desempeño docente. Revista Venezolana de Gerencia, 27 (97). 57-70. https://acortar.link/eUJEsZ

Leal, N. (2021). Educación a distancia desde la presencialidad en tiempos de pandemia. Revista Educaci@n en contexto, 7 (14). 35-69. https://acortar.link/LSoX3B

Martínez, H. (2008). La educación a distancia: sus características y necesidad en la educación actual. Educación, 33. 7-27. https://n9.cl/09ehk

Martínez, M. (2011). Epistemología y metodología cualitativa en las Ciencias Sociales. Trillas

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2020). Plan Pedagógico de Protección y Prevención COVID-19 “Cada Familia una Escuela. Autor.

Muñoz, J. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista Educare. 24 (3). 387-404. https://acortar.link/H2QnWO

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2002). Informe Final. Foro Mundial de Educación (Dakar, Senegal). UNESCO

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2018). El aprendizaje para todos: directrices sobre la inclusión del alumno con discapacidad en la educación abierta y a distancia. https://acortar.link/ekr0dt

Padula, J. (2001). Una introducción a la educación a distancia. Fondo de Cultura Económica.

Parga, R. (2020). Educar a distancia en época de pandemia: viabilidad en el contexto actual de la educación en Venezuela. Revista Ciencias de la Educación, 30. 1149-1178. https://acortar.link/xkD70C

Peña, G. (2021). Educación Virtual vs Enseñanza Remota de Emergencia: semejanzas y diferencias. https://n9.cl/9j4l5

Quevedo, E. (2020). Educación a distancia. Política educativa y escenario tecno sociológico venezolano en tiempos de Covid-19. Revista Educare. 24 (2). 308-332. https://acortar.link/JosOHb

Rama, C. (2021). La nueva educación híbrida. Cuadernos de Universidades. 11. https://acortar.link/1sJD5R

Reglamento General de la Ley Orgánica de Educación (15 de septiembre de 1999). Gaceta Oficial. N° 36787. Decreto 313.

Rosales, J., Alvarado, A. y Linares, J. (2021). Educación virtual en tiempos de contingencia. Un acercamiento a la realidad del docente venezolano. Revista Latinoamericana de estudios educativos. 51. 153-180. https://acortar.link/S3AiEE

Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.

Tobón, M. (2010). Formación integral y competencia, Pensamiento Complejo, diseño curricular y didáctica. ECOE. Colombia.

Troncoso, C. y Amaya, A. (2016). Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Revista de la Facultad de Medicina, 65 (2). 329-332. https://acortar.link/bWnfu9

Viñas, M. (2021). Plataformas educativas en el nivel superior en contexto de emergencia sanitaria por el COVID-19. Trabajo de Grado de Especialista. https://acortar.link/UsrVR4

Published

2023-10-16

How to Cite

Núñez Ravelo, F. . (2023). Perception of some Venezuelan teachers on the distance education process implemented in general secondary school during the pandemic and post-pandemic period. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 9(18), 57–78. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/27255

Issue

Section

Artículos de Investigación