Assessment of special educational needs in Chile: diachronic analysis of education policy (1975-2010)

Authors

  • Ximena Gutiérrez-Saldivia Universidad Católica de Temuco, Temuco, Chile
  • Catalina Rivera-Gutiérrez Universidad de la Frontera, Temuco, Chile
  • Luis Henríquez-Alvear Universidad de la Frontera, Temuco, Chile
  • Romina Melivilu Neveu Escuela Monseñor Guido de Ramberga, Padre las Casas, Chile

Keywords:

Assessment; diagnosis, special educational needs, medical model

Abstract

This paper aims to analyze the assessment of special educational needs (SEN) proposed by the Chilean education policy in the diachronic period of 1975-2010. The assessment proposed by special education is theoretically addressed from the social and medical model of disability. This research, with descriptive scopes, analyzes scientific and legal documents of the Chilean State. The search for documents was carried out on websites of the Library of National Congress of Chile and the Official Gazette of the Republic of Chile. The results reveal that SEN assessment pursues a diagnostic purpose promoted in the Chilean school system since 1975. Until now, SEN assessment is based on a medical model, being Decree 170 published in 2010, which perfected the diagnostic task of the school. This regulation proposes an assessment from a medical, psychological and positivist logic, using as a reference for the diagnosis of disabilities and disorders universal domains of development and skills from the dominant group, through the administration of standardized tests. We conclude on the diagnosis and classification system that regulates the assessment of SEN in Chile and lines of action and research to rethink the assessment of SEN in contexts of social and cultural diversity.

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Author Biographies

Ximena Gutiérrez-Saldivia, Universidad Católica de Temuco, Temuco, Chile

Profesora de Educación Diferencial (Universidad Católica de Temuco, Chile).  Doctora en Educación (Universidad Católica de Temuco, Chile). Máster Universitario en Intervención Psicopedagógica (Universidad de Granada, España). Académica de la Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco, Chile.

Catalina Rivera-Gutiérrez, Universidad de la Frontera, Temuco, Chile

Profesora de Educación Física (Universidad de la Frontera, Chile), Doctora en Educación (Universidad Católica de Temuco, Chile), Magíster en Educación Física (Universidad de la Frontera, Chile), Académica en el Departamento de Educación Física, Universidad de La Frontera, Chile, Investigadora del Centro de Investigación en Alfabetización Motriz (Universidad de la Frontera).

Luis Henríquez-Alvear, Universidad de la Frontera, Temuco, Chile

Profesor de Educación Física (Universidad de La Frontera, Chile), Magíster en Educación Física (Universidad de La Frontera), Magíster en Rendimiento Deportivo, Tecnificación y Alto Nivel (Universidad de Barcelona, España), Académico Departamento Educación Física, Universidad de La Frontera, Chile, Investigador del Centro de Investigación en Alfabetización Motriz (Universidad de la Frontera).

Romina Melivilu Neveu, Escuela Monseñor Guido de Ramberga, Padre las Casas, Chile

Profesora de Educación Diferencial y Coordinadora de Unidad Técnico Pedagógica en Escuela Monseñor Guido de Ramberga. Magister en Gestión Escolar (Universidad Católica de Temuco).

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Published

2023-04-27

How to Cite

Gutiérrez-Saldivia, X. ., Rivera-Gutiérrez, C. ., Henríquez-Alvear, L. ., & Melivilu Neveu, R. . (2023). Assessment of special educational needs in Chile: diachronic analysis of education policy (1975-2010). Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 9(17), 127–145. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/26273

Issue

Section

Artículos de Investigación