Scientific thinking skills in natural science’s textbooks

Authors

  • Alejandro  Sepúlveda Obreque Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile
  • Andrea Minte Münzenmayer Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile
  • Alejandro Villalobos Clavería Universidad de Concepción, Concepción, Chile
  • Sebastián Peña-Troncoso Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile
  • Danilo Díaz-Levicoy Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Keywords:

Scientific Skills, Textbooks, Natural Sciences, Primary Education, Scientific literacy

Abstract

This paper analyzes the scientific thinking skills advocated in the seventh and eighth grade natural science - textbooks, didactic support resources, of the Chilean Ministry of Education. A mixed methodology was used for the analysis. From the qualitative method, an analysis of documents was conducted based on guidelines that allowed curricular base and textbook examination. From the quantitative method, a descriptive analysis was carried out through a checklist, which was prepared and applied under the Chona et al criteria (2004). The results indicate high consistency between the scientific thinking skills declared in the Curriculum Bases, the specialized literature and the didactic activities presented in the seventh and eighth grade textbooks. Investigative and basic stand out above reflective-critical skills.It can be concluded that these textbooks fundamentally promote elementary scientific thinking skills.

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Author Biographies

Alejandro  Sepúlveda Obreque, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile

Profesor de Ciencias Naturales y Biología (Pontificia Universidad Católica de Chile). Licenciado en Educación (Universidad Austral de Chile). Magister en Administración educación (Universidad de Antofagasta (Doctor en Educación, (Universidad Humanismo Cristiano- PIIE). Académico Universidad de Los Lagos. Línea de investigación: Didáctica de las Ciencias Naturales.

Andrea Minte Münzenmayer, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile

Profesora de Historia y Geografía (Universidad de Concepción). Magister en Educación (Universidad de Concepción). Doctora en Educación, (Universidad de Concepción y de Estocolmo). Académica Universidad de Los Lagos. Línea de investigación: Currículum. 

Alejandro Villalobos Clavería, Universidad de Concepción, Concepción, Chile

Profesor de Filosofía (Universidad de Concepción).  Magister en Educación (Universidad de Concepción). Doctor en Educación (Universidad   Río Grande do Sul). Académico Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Línea de investigación: formación de profesores.

Sebastián Peña-Troncoso, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile

Profesor de Educación Física, Licenciado en Educación (Universidad de Los Lagos) Chile. Master en Innovación, Evaluación y calidad de la Educación Física (Universidad Autónoma de Madrid) y Doctor en Ciencias de la Educación, (Universidad de la Frontera, Chile). Académico, Universidad Austral de Chile. Línea de investigación: Innovación educativa.

Danilo Díaz-Levicoy, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Profesor de Matemática y Computación (Universidad de Los Lagos, Chile).  Máster Universitario en Didáctica de la Matemática (Universidad de Granada, España). Doctor en Ciencias de la Educación (Universidad de Granada, España). Académico de la Facultad de Ciencias Básicas, Universidad Católica del Maule. Línea de Investigación: Didáctica de la Matemática y de la Estadística.

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Published

2023-04-27

How to Cite

Sepúlveda Obreque, A., Minte Münzenmayer, A. ., Villalobos Clavería, A. ., Peña-Troncoso, S. ., & Díaz-Levicoy, D. . (2023). Scientific thinking skills in natural science’s textbooks. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 9(17), 43–61. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/26268

Issue

Section

Artículos de Investigación