Virtual training in sustainable eco-production for lifelong learning at the National Institute for Socialist Education and Training (INCES)
Keywords:
Virtual training, sustainable eco-production, Lifelong learning, INCES, Curricular UnitsAbstract
Formal education and continuous training are essential for creating flexible educational opportunities tailored to today's workforce, with a focus on emerging areas such as sustainable eco-production. The International Labor Organization (ILO) and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) propose education and learning as permanently open possibilities to ensure adaptation to change and respond to the new demands of the world of work, the Technological Revolution 4.0, and Artificial Intelligence (AI), particularly in the context of environmental sustainability and eco-production. Within this framework, the objective of this research is to develop a virtual training proposal for qualified curricular units, offering continuous and open access to knowledge, to facilitate lifelong learning in sustainable eco-production through distance training and self-training at INCES. The methodology is based on the interpretive paradigm, following a documentary, field, and descriptive approach. Ethnography was chosen as the primary method, aiming to describe the meanings of the conceptions and experiences of institutional stakeholders involved in distance learning for sustainable eco-production at the National Institute for Training and Socialist Education (INCES). To obtain the information, a research guideline was followed, which directed questions about the experiences associated with the institute's distance learning curriculum, with an emphasis on those related to sustainable eco-production. Then, a focus group was held with working tables to present a virtual training proposal in sustainable eco-production
Downloads
References
Ángel Paredes, W. (2022). Sistema de Educación y Formación Técnica y Profesional. Una contribución para superar en rentismo petrolero. Intersaber, Centro de Pensamiento.
Ley Orgánica de Educación (2009). Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela, Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, No. 5.929 Extraordinaria. https://cnu.gob.ve/wp-content/uploads/2023/06/Ley-Organica-de-Educacion.pdf.
Decreto con Rango, Valor y Fuerza de Ley del Instituto Nacional de Capacitación y Educación Socialista (INCES). (2014). Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela, Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, No. 40.330, 22 de enero de 2014. https://www.inces.gob.ve/wp-content/uploads/2018/05/Ley_Inces_webm.pdf
CEPAL (2016). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL; Naciones Unidas.
Cerdad Villarroel, P. y Lombao Vera, M. del C. (2021). La transversalidad como estrategia para el desarrollo de competencias genéricas en la educación media venezolana: un procedimiento para su incorporación. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela. 7 (13), 199 – 230. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/21451
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
INCES (2020). Normas Técnicas: Metodología para la construcción, desarrollo y ejecución de los Proyectos de Formación y Autoformación Productiva (PFAP) del INCES. Instituto Nacional de Capacitación y Educación Socialista; Dirección Estratégica de Formación Productiva; Gerencia General de Formación Profesional.
INCES (2023). Informe de gestión de la Gerencia General de Formación Profesional. Instituto Nacional de Capacitación y Educación Socialista; Dirección Estratégica de Investigación y Desarrollo; Gerencia General de Currículo y Didáctica.
Krippendorff K. (1980). Content análisis: an introduction to its methodology. Sage.
Martínez, M. (2016). El conocimiento y la ciencia en el siglo XXI y sus dificultades estereognósicas. Trillas.
Novick, M. (2017). Metodologías aplicadas en América Latina para anticipar demandas de las empresas en materia de competencias técnicas y profesionales. CEPAL.
OIT (2004). R195. Recomendación sobre el desarrollo de los recursos humanos: educación, formación y aprendizaje permanente. 92º Reunión CIT, 17 de julio de 2002. OIT: Ginebra.
OIT (2018). Sostenibilidad medioambiental con empleo. Perspectivas sociales y del Empleo en el mundo. Sostenibilidad con empleo. Organización Internacional del Trabajo.
OIT/CINTERFOR (2017). El futuro de la formación profesional en América Latina y el Caribe. Diagnóstico y lineamientos para su fortalecimiento. Oficina Regional de la OIT para América Latina y el Caribe/CINTERFOR.
OIT/CINTERFOR (2019). Informe del Director de OIT/CINTERFOR. En: 44º Reunión Comisión Técnica OIT/CINTERFOR. Formación Profesional para el Desarrollo Sostenible, 6 al 8 de agosto de 2019. Oficina Regional de la OIT para América Latina y el Caribe/CINTERFOR.
Senge, P. (1995). La Quinta Disciplina en la práctica. Granica
Sequera Meléndez, B. y Hernández Aguilera, J. A. (2020). Profundización del diálogo social en y sobre la formación y autoformación productiva. Revista Electrónica ARA MACAO, 3 (6), 175-190. https://drive.google.com/file/d/1TmZOL2kwXIapLZIFA4h_rwQOG5onZW8S/view?usp=sharing
Strauss, A. y Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
UNESCO (2002). Aprendizaje abierto a distancia. Consideraciones sobre tendencias, políticas y estrategias. Organización Nacional de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura.
UNESCO (2015). Propuesta de revisión de la recomendación revisada de 2011 relativa a la enseñanza técnica y profesional. Organización Nacional de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura: Conferencia General 38º.
UNESCO–UNEVOC (2019). Educación y Formación Técnica y Profesional. Organización Nacional de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura, Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación.
World Employment Social Outlook (WESO, 2018). Greening with jobs. https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/2018/lang--es/index.htm

Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.