Specialized knowledge manifested by a mathematics teacher´s in the teaching of standard deviation

Authors

  • Neftalí Reyes Yáñez Universidad Central de Chile, Santiago, Chile
  • Nicolás Sánchez Acevedo Universidad Central de Chile, Santiago, Chile
  • Daniela Araya Bastías Universidad Central de Chile, Santiago, Chile
  • Felipe Huerta Molina Universidad Central de Chile, Santiago, Chile
  • Yarod Bustamante Silva Universidad Central de Chile, Santiago, Chile

Keywords:

Mathematics teacher's specialized knowledge, standard deviation, statistics, instrumental case study

Abstract

The main objective of this research is to characterize the knowledge of a secondary school mathematics teacher in teaching standard deviation, based on the analytical theoretical model of the Specialized Knowledge of Mathematics Teachers (MTSK). To do so, we position ourselves from an interpretive paradigm, under a single case and instrumental design. Knowledge has been categorized from the transcriptions of the recordings of five classes and an in-depth interview, identifying evidence and clues of knowledge in the different subdomains of knowledge (KoT, KSM, KPM, KMT and KFLM). Some relevant strategies in teaching standard deviation are evident, which account for a conceptual understanding, over a procedural one. The work concludes with the characterization of knowledge, both in the mathematical domain, as well as in the mathematical didactics of teaching about standard deviation, revealing a nuance in the MTSK model for teaching statistics, considering the contributions of statistical thinking in teaching, as well as deepening the knowledge relationships of the mathematics teacher in a school context.

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Author Biographies

Neftalí Reyes Yáñez, Universidad Central de Chile, Santiago, Chile

Licenciado en Educación (Universidad Central de Chile, Chile). Profesor de Matemática y Estadística (Universidad Central de Chile, Chile).

Nicolás Sánchez Acevedo, Universidad Central de Chile, Santiago, Chile

Ingeniero Estadística y Profesor de Matemática (Universidad de Playa Ancha/Universidad Andrés Bello). Magíster en enseñanza de las ciencias y matemáticas (Universidad de Playa Ancha) y Magíster en educación matemática (Universidad de la Frontera). Doctor (c) en matemática educativa (CICATA-IPN). Académico de la Facultad de educación, Universidad Central de Chile. Línea de Investigación: Conocimiento especializado y Didáctica de la Estadística.

Daniela Araya Bastías, Universidad Central de Chile, Santiago, Chile

Profesora de estado en matemática y computación (Universidad de Santiago de Chile). Magíster en Ciencias con especialidad en Matemática (Universidad de Santiago de Chile. Doctora en Educación Matemática (Universidad de los Lagos). Académica de la carrera de Pedagogía en Matemática y Estadística (Universidad Central de Chile). Línea de Investigación: didáctica del cálculo y formación de profesores.

Felipe Huerta Molina, Universidad Central de Chile, Santiago, Chile

Licenciado en Educación (Universidad Central de Chile, Chile). Profesor de Matemática y Estadística (Universidad Central de Chile, Chile).

Yarod Bustamante Silva, Universidad Central de Chile, Santiago, Chile

Licenciado en Educación (Universidad Central de Chile, Chile). Profesor de Matemática y Estadística (Universidad Central de Chile, Chile).

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Published

2025-01-15

How to Cite

Reyes Yáñez, N. ., Sánchez Acevedo, N. ., Araya Bastías, D. ., Huerta Molina, F. ., & Bustamante Silva, Y. . (2025). Specialized knowledge manifested by a mathematics teacher´s in the teaching of standard deviation. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 11(21), 193–213. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/30032

Issue

Section

Artículos de Investigación