Teaching sign language in early childhood education

Authors

  • Edison Francisco Higuera Aguirre Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Quito, Ecuador
  • Luis Bayron Viscarra Armijos Universidad Politécnica Salesiana, Quito, Ecuador
  • Mario Roberto Tipán Chicaiza Unidad Educativa Fiscomisional Santa Teresita del Valle, Quito, Ecuador

Keywords:

Communication, Initial education, Teaching, Sign language, Relevance

Abstract

Deaf people communicate through sign language and interpreters, and hearing people communicate through oral and written language, but do not know sign language. This research aims to contribute to bridging this communication gap by teaching sign language to young children. The article aims to examine the relevance of teaching sign language in early childhood education in Ecuador. A quantitative, non-experimental, cross-sectional, non-probabilistic, non-experimental design was applied. The technique used was the survey and the instrument was the ‘Survey on the need to learn sign language’, whose validity and reliability are based on expert judgement and a pilot test applied to 189 participants. The non-probabilistic sample of 1541 people came from 14 educational institutions in Ecuador, who participated online. According to the results, about three quarters of the population consulted consider sign language teaching relevant from the initial level of education. This would suggest the need for a state policy that would allow for the modification of the current curriculum and the training of teachers for this purpose.

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Author Biographies

Edison Francisco Higuera Aguirre, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Quito, Ecuador

Licenciado en Sagrada Teología por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador; máster y PhD en Filosofía por la Pontificia Universidad Antonianum de Roma; y máster en Educación en la Universidad de Jaén. Es docente de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador y líder del Grupo de investigación “Dimensiones del Pensamiento Ecuatoriano”. Ha publicado varios artículos y libros relacionados con filosofía y educación, entre los que se destaca “Contribuciones al pensamiento ecuatoriano: Carlos Paladines Escudero”.

Luis Bayron Viscarra Armijos, Universidad Politécnica Salesiana, Quito, Ecuador

Licenciado en Ciencias Públicas y Sociales, Doctor en Jurisprudencia y Abogado de los Tribunales y Juzgados de la República, Universidad Central del Ecuador; Magister en Educación, Mención en Pedagogías Socio Críticas, PUCE; Magister en Derecho Penal y Criminología, UNIANDES; Especialización Superior en Derecho Constitucional, UDA; Diploma Superior en Derecho Procesal Penal, UC. Docente de la Carrera de Derecho y miembro del Grupo de investigación “Derecho, Justicia, y Sociedad GIDJS” de la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Ha realizado varias publicaciones digitales en el campo del Derecho, entre las que se destaca “Flagrancia Delictual”.

Mario Roberto Tipán Chicaiza, Unidad Educativa Fiscomisional Santa Teresita del Valle, Quito, Ecuador

Técnico Superior Contabilidad Costos por el Instituto Tecnológico Superior Luis Napoleón Dillon, Ingeniero Comercial por la Universidad Metropolitana, Magíster en Educación mención Pedagogía Socio Crítica por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Docente Unidad Educativa Fiscomisional Santa Teresita del Valle (Fe y Alegría).

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Published

2025-01-15

How to Cite

Higuera Aguirre, E. F. ., Viscarra Armijos, L. B. ., & Tipán Chicaiza, M. R. . (2025). Teaching sign language in early childhood education. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 11(21), 149–162. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/30029

Issue

Section

Artículos de Investigación