Inclusion of second-generation Haitian migrant early childhood in nursery schools

Authors

  • Ana Milena Mujica-Stach Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile
  • Luisa Andrea Matamala Llaitul Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile
  • Patricia Ivette Oyarzo Millaquen Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile

Keywords:

Migration, Early childhood education, Inclusive education, Nursery school

Abstract

This article examines the process of inclusion of second-generation migrant children in Chilean education, focusing on the strategies used by early childhood educators in nursery schools. A qualitative approach supported by the phenomenological method was used, with the participation of 7 female nursery educators interviewed. The results reveal that the strategies implemented are timely, despite the lack of experiences related to cultural diversity in their daily routine. The strategies include simple gestures, such as welcoming, greeting and creating a welcoming atmosphere, with the purpose of validating the different cultures in the classroom. It is suggested that schools strengthen inclusion by adopting strategies that involve the families of migrant children, recognizing the importance of their dual cultural belonging, and promoting fair and egalitarian education for the whole group of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Milena Mujica-Stach, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile

Profesora en Educación Preescolar egresada de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Magister en Gerencia Educacional (UPEL). Master Internacional. Procesos Migratorios Diversidad Intercultural e Integración (UNESCO). Doctora en Educación (UPEL). Académica del Departamento de Educación de la Universidad de Los Lagos, Chile. Autora de diversos artículos de investigación:  Formación del conocimiento en la Educación Inicial: una mirada desde la Teoría de la Complejidad (2023). Inclusión educativa para primera infancia migrante en escenarios emergentes (2023). Representaciones sociales, Primera Infancia Sorda y Música en lengua de señas chilena en la Web (2023).

Luisa Andrea Matamala Llaitul, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile

Educadora de Párvulos. Universidad de Los Lagos, Chile.

Patricia Ivette Oyarzo Millaquen, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile

Educadora de Párvulos. Universidad de Los Lagos, Chile.

References

Aravena, J. y Barrios, A. (2021). Natalidad de la población inmigrante en Chile ¿Un desafío latente? [Tesis de pregrado, Universidad Gabriela Mistral]. Repositorio UGM. https://n9.cl/mof4k

Baleriola, E., Cáceres, P., Jiménez V., F, Lamas, M. y Lalueza, J. (2022). Migración en entornos educativos: La necesidad de un abordaje complejo. Psicoperspectivas, 21(1), 1-5. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2654

Cabrera, N. (2020). Las segundas generaciones de origen extranjero. Universidad de la Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/22209

Castillo, P. (2021). Inclusión educativa en la formación docente en Chile: tensiones y perspectivas de cambio. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 359-375. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212043castillo19

Constitución Política de la República de Chile, Constitución (1980). Ministerio de Secretaría Nacional de la Presidencia. https://n9.cl/7cqi

Estalayo, P., Miño-Puigcercós, R., Malinverni, P. y Rivera-Vargas, P. (2021). El reto de la inclusión social, más allá de la escuela: Tensiones y carencias de las políticas de integración de niñas y niños migrantes en España. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(67), 1-24. https://doi.org/10.14507/epaa.29.6258

Finol, M. Vera, J. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: análisis teórico. Mundo Recursivo. 3(1), 1-24. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38

Ibáñez, K. (2020). Construcciones identitarias migrantes: identidades en resistencia e identidades estratégicas en niños y niñas haitianos en Santiago en Chile. Revista Innova Educación. 2(2), 260-279. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/78

Ley 20.845 de Inclusión Escolar. (2015). Ministerio de Educación. https://bcn.cl/2f8t4

Matamala, L, y Oyarzo. P. (2022). Estrategias educativas para la inclusión de niñas y niños migrantes haitianos de segunda generación [Tesis pregrado, Universidad de Los Lagos].

Mineduc. (2018). Bases curriculares educación parvularia. Mineduc.

Ministerio de Educación. (2018). Política Nacional de estudiantes Extranjeros 2018-2022. https://n9.cl/yeyc8

Organización Internacional para las Migraciones [OIM]. (2019). Glosario de la OIM sobre migración. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml-34-glossaryes.pdf

Organización Internacional para las Migraciones [OIM]. (2022). Informe sobre las migraciones en el mundo 2022. www.iom.int

Pávez-Soto, I. Galaz-Valderrama, C. Acuña, V. y Colomés, S. (2021). Niñas y niños migrantes en Antofagasta (Chile) experiencias de inclusión social y polivictimización. Zero-a-Seis, 23 (43) https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e72706

Piza, N., Amaiquema, F, y Beltrán, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455-459. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1162

Rivera, F. (2020). Situación de la Migración en Chile: datos recientes y tramitación del proyecto de ley de migración. Biblioteca Nacional del Congreso. 31-20. https://n9.cl/arzus

Universidad de La Rioja. (2020). El aula inclusiva, todo un reto de la educación del siglo XXI. UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/aula-inclusiva/

Valdés, A. y Veloso, B. (2019). Inclusión de niños y niñas migrantes y sus familias en el sistema de Educación Parvularia. https://n9.cl/gnauf

Published

2024-05-12

How to Cite

Mujica-Stach, A. M. ., Matamala Llaitul, L. A. ., & Oyarzo Millaquen, P. I. . (2024). Inclusion of second-generation Haitian migrant early childhood in nursery schools. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(20), 179–190. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/28373

Issue

Section

Artículos de Investigación