PHPSimplex software and the ability to learn linear programming in undergraduate students

Authors

  • Minelly Martinez Peñaloza Universidad Privada de Tacna, Tacna, Perú
  • Marizol Candelaria Arambulo Ayala de Sánchez. Universidad Privada de Tacna, Tacna, Perú

Keywords:

Technology, Mathematics, Learning, Cognitive ability, PHPSimplex

Abstract

The use of ICT to improve teacher and student training, and in general, the educational process is unavoidable. The objective of this research work was to analyze the action of the application of the PHPSimplex software, as a didactic instrument, in the development of learning capacity (cognitive, procedural and attitudinal) in linear programming in students of a private university in Tacna, Peru. The study had a quantitative approach, with a non-experimental and transversal design, of a descriptive - correlational type. The population was 57 students, a survey was applied in order to collect information, the variables studied were the application of the PHPSimplex software and cognitive, procedural and attitudinal abilities. Central statistics and correlation analysis were performed. The results indicated that the application guides that the procedural and then the attitudinal capacity are the most prominent in the learning process with the support of the tool.

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Author Biographies

Minelly Martinez Peñaloza, Universidad Privada de Tacna, Tacna, Perú

Ingeniero de Sistemas de la Universidad Privada de Tacna (UPT), cursando estudios de Doctorado en Educación (UPT), Magister en Informática Educativa (UJCM), Segunda especialidad en Comercio Exterior y Negocios Internacionales (UPT), Experto en Procesos Elearning Universidad Virtual FATLA, con diplomados en Gestión Educativa y Empresarial, con más de 20 años de experiencia en Educación Superior a nivel técnico y Universitaria como en empresas públicas y privadas.

Marizol Candelaria Arambulo Ayala de Sánchez., Universidad Privada de Tacna, Tacna, Perú

Ingeniero Industrial. Especialidad en Comercio Exterior y Negocios Internacionales, Maestría en Administración y Dirección de Empresas y Doctorado en Administración. Docencia Universitaria a nivel de Pregrado y Postgrado. Directora de la Escuela Profesional de Administración de Negocios Internacionales de la Universidad Privada de Tacna. Ponente en Congresos Internacionales.

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Published

2024-05-12

How to Cite

Martinez Peñaloza, M. ., & Arambulo Ayala de Sánchez., M. C. . (2024). PHPSimplex software and the ability to learn linear programming in undergraduate students. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(20), 105–117. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/28355

Issue

Section

Artículos de Investigación