Ethnography and phenomenology: a view from reading Le Petit Prince

Authors

  • María Carolina Vásquez García Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela

Keywords:

Qualitative methods, Ethnography and phenomenology, Research paradigms, Educational context, Le Petit Prince

Abstract

The understanding that a researcher has of the world is influenced by their perception of reality and their perspective on how to achieve that understanding. Therefore, to acquire knowledge, they will choose methods either from the qualitative or quantitative paradigm. This article examines ethnography and phenomenology as qualitative methods, delving into their ontology and epistemology. The analysis is carried out for didactic purposes based on the experiences of the celebrated character from the novel "Le Petit Prince" by French writer Antoine de Saint-Exupéry, a novel published in 1943 and considered a classic in children's and youth literature. This work is chosen for its philosophical nature, exploring social dynamics from a subjective standpoint, particularly through the interpretation of the Little Prince. In this context, qualitative methods are precisely focused on comprehending social phenomena from a subjective sphere. The ethnographic and phenomenological methods are employed to analyze each approach. Through the conducted analyses, there is a reflection on the use of ethnography and phenomenology in the classroom context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Carolina Vásquez García, Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela

Ingeniero Industrial, Especialista en Sistemas de Información. Doctoranda en Educación. Universidad Católica Andrés Bello.

References

Alves, S. (2021). Mario Levrero: Un estudio fenomenológico de su obra. Doctoral disseertation, City University of New York.

Avalos Sánchez de Paredes, M., & Rodríguez Bermeo, P. (2020). La traducción de metáforas de la obra literaria francesa Le Petit Pince al español.

Benítez Leiva, L. (2011). La novela de arriba y la antropología de abajo. ¿Los zorros de Arguedas como etnografía experimental? Anthropolica, 29(29), 129-141.

Castillo Sanguino, N. (2020). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Socia, 10(20), 7-18.

Clifford, J. (1991). Sobre la autoridad etnográfica. En E. s. posmoderna.

Creswell, J., & Creswell, J. (2018). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methids Approaches. Sage Publicartions.

Del Cairo, C., & Jaramillo Marín, J. (2008). Clifford Geetz y el ensamble de un proyecto antropológico crítico. Tabula Rasa (8), 15-44.

Denzin, N. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23–46. https://doi.org/10.1177/146879410100100102

García Baró, M. (2015). Husserl y Gadamer Fenomenología y Hermenéutica. España: Bonalletra Alcompas, & L.

González Cangas, Y. (1995). Nuevas Prácticas Etnográficas: el Surgimiento de la Antropología Poética. II Congreso Chileno de Antropología. I, págs. 246-255. Colegio de Antropólogos de Chile A.G.

González Monteagudo, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas (15), 227-246.

González Ortega, N. (2011). Frenteras del relato; El hablador de Mario Vargas Llosa ¿Novela o reporte etnográfico? Textos de ayer y de hoy: Leer (los) a través del mito prehispónico, 3, 35-46.

Guba, E., & Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C. Derman, & J. Haro, Por los rincones, Antología de métodos cualitativos en la investigación social (págs. 113-145). La Sonora.

Husserl, E. (1992). Invitación a la fenomenología. (A. Zirión., P. Baade, & E. Taberni, Trads.) Paidós I.C.E (Trabajo original publicado en 1925).

Johnson, R., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014

Martínez Marín, A., & Ríos Rosas, F. (2006). Los Conceptos de Conocimiento, Epistemología y Paradigma, como Base Diferencial en la Orientación Metodológica del Trabajo de Grado. Cinta De Moebio. Revista De Epistemología De Ciencias Sociales (25), 111-121. https://revistateoriadelarte.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/25960

Maturana Moreno, G., & Daza, C, G. (2015). La etnografía en el ámbito educativo: una alternativa metodológica de investigación al servicio del docente. Revusta Educacupin Y Desarrollo Social, 9(2), 192-205. https://doi.org/https://doi.org/10.18359/reds.954

Mertens, D. (2015). Research and Evaluations in Educatio and Psychology: Integrating Diversity with Quantitatuve, Qualitative, and Mixed Methods (4th ed.). Sage Publications, Inc.

Münch, L., & Ángeles, E. (1990). Métodos y técnicas de investigación (2da. ed.). Trillas.

Nolla Cao, N. (1997). Etnografía: una alternativa más en la investigación pedagógica. Educación Médica Superior, 107-115.

Ramírez Trujillo, P. (2022). Método fenomenológico en la investigación cualitativa: enfoque en las organizaciones sociales. Revista FACES, 4(2), 274-288.

Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en psicología, 23(1), 9-17.

Restrepo, E. (2018). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Lima: Universidad Mayor de San Marcos.

Saint-Exupéry, A. d. (2018). Le Pettit Prince. Édition du groupe Ebooks libres et gratuits.

Salgado Lévano, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78.

Sanguino, N. (2020). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social (20), 7-18.

Scotland, J. (2012). Exploring the Philosophical Underpinnings of Research: Relating Ontology and Epistemology to the Methodology and Methods of the Scientific, Interpretive, and Critical Research Paradims. (C. C. Education, Ed.) English Language Teaching, 5(9).

Ugalde-Binda, N., & Balbastre-Benavent, F. (2014). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de ciencias económicas, 179-187.

Valdés San Martín, C. (2018). Etnografía y empirismo. Revista de temas sociológicos (23), 79-113.

Published

2024-01-12

How to Cite

Vásquez García, M. C. . (2024). Ethnography and phenomenology: a view from reading Le Petit Prince. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(19), 121–137. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/27604

Issue

Section

Artículos de Investigación