Ethnography and phenomenology: a view from reading Le Petit Prince
Keywords:
Qualitative methods, Ethnography and phenomenology, Research paradigms, Educational context, Le Petit PrinceAbstract
The understanding that a researcher has of the world is influenced by their perception of reality and their perspective on how to achieve that understanding. Therefore, to acquire knowledge, they will choose methods either from the qualitative or quantitative paradigm. This article examines ethnography and phenomenology as qualitative methods, delving into their ontology and epistemology. The analysis is carried out for didactic purposes based on the experiences of the celebrated character from the novel "Le Petit Prince" by French writer Antoine de Saint-Exupéry, a novel published in 1943 and considered a classic in children's and youth literature. This work is chosen for its philosophical nature, exploring social dynamics from a subjective standpoint, particularly through the interpretation of the Little Prince. In this context, qualitative methods are precisely focused on comprehending social phenomena from a subjective sphere. The ethnographic and phenomenological methods are employed to analyze each approach. Through the conducted analyses, there is a reflection on the use of ethnography and phenomenology in the classroom context.
Downloads
References
Alves, S. (2021). Mario Levrero: Un estudio fenomenológico de su obra. Doctoral disseertation, City University of New York.
Avalos Sánchez de Paredes, M., & Rodríguez Bermeo, P. (2020). La traducción de metáforas de la obra literaria francesa Le Petit Pince al español.
Benítez Leiva, L. (2011). La novela de arriba y la antropología de abajo. ¿Los zorros de Arguedas como etnografía experimental? Anthropolica, 29(29), 129-141.
Castillo Sanguino, N. (2020). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Socia, 10(20), 7-18.
Clifford, J. (1991). Sobre la autoridad etnográfica. En E. s. posmoderna.
Creswell, J., & Creswell, J. (2018). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methids Approaches. Sage Publicartions.
Del Cairo, C., & Jaramillo Marín, J. (2008). Clifford Geetz y el ensamble de un proyecto antropológico crítico. Tabula Rasa (8), 15-44.
Denzin, N. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23–46. https://doi.org/10.1177/146879410100100102
García Baró, M. (2015). Husserl y Gadamer Fenomenología y Hermenéutica. España: Bonalletra Alcompas, & L.
González Cangas, Y. (1995). Nuevas Prácticas Etnográficas: el Surgimiento de la Antropología Poética. II Congreso Chileno de Antropología. I, págs. 246-255. Colegio de Antropólogos de Chile A.G.
González Monteagudo, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas (15), 227-246.
González Ortega, N. (2011). Frenteras del relato; El hablador de Mario Vargas Llosa ¿Novela o reporte etnográfico? Textos de ayer y de hoy: Leer (los) a través del mito prehispónico, 3, 35-46.
Guba, E., & Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C. Derman, & J. Haro, Por los rincones, Antología de métodos cualitativos en la investigación social (págs. 113-145). La Sonora.
Husserl, E. (1992). Invitación a la fenomenología. (A. Zirión., P. Baade, & E. Taberni, Trads.) Paidós I.C.E (Trabajo original publicado en 1925).
Johnson, R., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
Martínez Marín, A., & Ríos Rosas, F. (2006). Los Conceptos de Conocimiento, Epistemología y Paradigma, como Base Diferencial en la Orientación Metodológica del Trabajo de Grado. Cinta De Moebio. Revista De Epistemología De Ciencias Sociales (25), 111-121. https://revistateoriadelarte.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/25960
Maturana Moreno, G., & Daza, C, G. (2015). La etnografía en el ámbito educativo: una alternativa metodológica de investigación al servicio del docente. Revusta Educacupin Y Desarrollo Social, 9(2), 192-205. https://doi.org/https://doi.org/10.18359/reds.954
Mertens, D. (2015). Research and Evaluations in Educatio and Psychology: Integrating Diversity with Quantitatuve, Qualitative, and Mixed Methods (4th ed.). Sage Publications, Inc.
Münch, L., & Ángeles, E. (1990). Métodos y técnicas de investigación (2da. ed.). Trillas.
Nolla Cao, N. (1997). Etnografía: una alternativa más en la investigación pedagógica. Educación Médica Superior, 107-115.
Ramírez Trujillo, P. (2022). Método fenomenológico en la investigación cualitativa: enfoque en las organizaciones sociales. Revista FACES, 4(2), 274-288.
Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en psicología, 23(1), 9-17.
Restrepo, E. (2018). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Lima: Universidad Mayor de San Marcos.
Saint-Exupéry, A. d. (2018). Le Pettit Prince. Édition du groupe Ebooks libres et gratuits.
Salgado Lévano, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78.
Sanguino, N. (2020). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social (20), 7-18.
Scotland, J. (2012). Exploring the Philosophical Underpinnings of Research: Relating Ontology and Epistemology to the Methodology and Methods of the Scientific, Interpretive, and Critical Research Paradims. (C. C. Education, Ed.) English Language Teaching, 5(9).
Ugalde-Binda, N., & Balbastre-Benavent, F. (2014). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de ciencias económicas, 179-187.
Valdés San Martín, C. (2018). Etnografía y empirismo. Revista de temas sociológicos (23), 79-113.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Carolina Vásquez García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.