Impact of the emigration of Venezuelan early school teachers on school management

Case: private institutions of the Baruta municipality

Authors

  • Mariana Martínez Scott Universidad Metropolitana, Caracas, Venezuela
  • Rainner López Brito Universidad Metropolitana, Caracas, Venezuela

Keywords:

migrant teachers, educational management, motivation, preschool education

Abstract

Venezuela, since the beginning of the 21st century, has experienced changes that have led a part of the population to emigrate, including teachers. This represents an obstacle for schools in the proper implementation of school management processes, which are essential to promote educational quality. In this sense, the purpose of the research was to analyze the impact of the emigration of initial education teachers on the school management of private educational institutions of the Baruta Municipality, taking into consideration theories such as Maslow's motivation and hygiene-motivation. from Herzberg. For this, a descriptive, non-experimental investigation was carried out, with a quantitative approach. The sample consisted of fifteen (15) managers, belonging to the Municipality, using the survey as a data collection technique and the questionnaire as an instrument. The findings indicated that the economic cause is one of the main reasons why teachers emigrate, which causes resignation from their positions. This leads to a restructuring of the internal order of the institutions, making it evident that the emigration of initial education teachers directly affects them, generating a significant impact on school management.

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Author Biographies

Mariana Martínez Scott, Universidad Metropolitana, Caracas, Venezuela

Licenciada en Educación Inicial de la Universidad Metropolitana. Se ha dedicado a la atención de este nivel desde hace 4 años, especialmente en instituciones de formación bilingüe. Actualmente cursando la Especialización en Negocios Internacionales.

Rainner López Brito, Universidad Metropolitana, Caracas, Venezuela

Especialista en Niños con Dificultades para el Aprendizaje del CUMT, Licenciado en Educación, cuenta con una Especialización en Gerencia en Instituciones Educativas, egresado en ambos casos de la Universidad Metropolitana. Curso Maestría en Educación mención Gerencia Educativa de la Universidad Católica "Andrés Bello" y se encuentra culminando su Doctorado en Educación de esta misma casa de estudios. Docente con 19 años de servicio, categoría V, en Educación Primaria, actualmente es profesor de tiempo completo de la Universidad Metropolitana y Director de la Escuela de Educación de esta casa de estudios.

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Published

2023-10-16

How to Cite

Martínez Scott, M. ., & López Brito, R. . (2023). Impact of the emigration of Venezuelan early school teachers on school management: Case: private institutions of the Baruta municipality. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 9(18), 153 –. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/27260

Issue

Section

Artículos de Investigación