Impact of the emigration of Venezuelan early school teachers on school management
Case: private institutions of the Baruta municipality
Keywords:
migrant teachers, educational management, motivation, preschool educationAbstract
Venezuela, since the beginning of the 21st century, has experienced changes that have led a part of the population to emigrate, including teachers. This represents an obstacle for schools in the proper implementation of school management processes, which are essential to promote educational quality. In this sense, the purpose of the research was to analyze the impact of the emigration of initial education teachers on the school management of private educational institutions of the Baruta Municipality, taking into consideration theories such as Maslow's motivation and hygiene-motivation. from Herzberg. For this, a descriptive, non-experimental investigation was carried out, with a quantitative approach. The sample consisted of fifteen (15) managers, belonging to the Municipality, using the survey as a data collection technique and the questionnaire as an instrument. The findings indicated that the economic cause is one of the main reasons why teachers emigrate, which causes resignation from their positions. This leads to a restructuring of the internal order of the institutions, making it evident that the emigration of initial education teachers directly affects them, generating a significant impact on school management.
Downloads
References
Argibay, J. C., (2009). Muestra en Investigación Cuantitativa. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 13-29.
Blanco, M. (2005). La educación de calidad para todos empieza en la primera infancia. Revista Enfoques Educacionales, 7 (1), 11-33. https://estudiosdeadministracion.uchile.cl/index.php/REE/article/view/48175/50806
Bracamonte, J. (2014). Una mirada a la formación y prestigio social del docente. Revista de postgrado FACE-UC, 8 (14), 337-349. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj14/art20.pdf
Bracamonte, J. (2015). Una visión del entorno laboral del docente. Revista de postgrado FACE-UC, 9 (16), 529-539. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj16/art31.pdf
Corral, Y., Corral, I. y Franco, A. (2015). Procedimientos de muestreo. Revista Ciencias de la Educación, 26 (46), 151-167. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/46/art13.pdf
Coronado, J. (2007). Escalas de medición. Paradigmas, 2 (2), 104-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4942056
Córdova, G. (14 de enero de 2018). 30% de docentes en colegios públicos de Caracas se han ido del país en 4 meses. El Estímulo. https://elestimulo.com/venezuela/2018-01-14/30-de-docentes-en-colegios-publicos-de-caracas-se-han-ido-del-pais-en-4-meses/
Doubront, M. y Doubront, L. (2020). Impacto del contexto económico, social y político de Venezuela en el docente universitario. Análisis desde la pirámide de Maslow. Dissertare Revista de Investigación en Ciencias Sociales, (5) 2, 1-15. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2791/1749
Escalona, J. (11 de diciembre de 2019). Diáspora de docentes en Venezuela se ubica en 50% #11Dic. El Impulso. https://www.elimpulso.com/2019/12/11/diaspora-de-docentes-en-venezuela-se-ubica-en-50-11dic/
Escobar, F. (2006). Importancia de la educación inicial a partir de la mediación de los procesos cognitivos para el desarrollo humano integral. Laurus Revista de Educación, 12 (21), 169-194. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102112.pdf
Farfán, M. y Reyes, I. (2017). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 28 (73), 45-61. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/917/912
García Sanz, M. P., y García Meseguer, M. (2012). Capítulo 3: Los métodos de investigación. En M. García Sanz y P. García Clares (Eds.), Guía práctica para la realización de trabajos fin de grado y trabajos fin de máster (pp. 99-126). EDITUM.
Giovannone, P. (2011). La gestión de la motivación organizacional con el enfoque de la teoría de Herzberg [Trabajo final para optar al título de Magister, Universidad Nacional de la Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/22438/Documento_completo.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Gómez, J. (2010). La migración internacional: teorías y enfoques, una mirada actual. Semestre Económico, 13 (26), 81-100. http://www.scielo.org.co/pdf/seec/v13n26/v13n26a5.pdf
Hernández, S. y Duana, D. (2020). Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Boletín Científico de las Ciencias Económico Administrativas del ICEA, 9 (17), 51-53. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/icea/article/view/6019/7678
Hernández, O. (2012). Estadística Elemental para Ciencias Sociales. (Tercera Edición). San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.
Herrera, M. (2001). ¿Es la docencia una profesión? Seminario identidad profesional y desempeño docente en Venezuela y América Latina (1 ed.). Editorial Texto, C.A.
León, A. (2007). Qué es la educación. Educere, 11 (39), 595-604. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/356/35603903.pdf
Mañú, J. y Goyarrola, I. (2011). Docentes competentes: por una educación de calidad. Narcea, S.A. de ediciones. https://tinyurl.com/53baurff
Martínez, I., Guevara, A. y Valles, M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Revista Ra Ximhai, 12 (6), 123-134. https://www.redalyc.org/pdf/461/46148194007.pdf
Mata, L. (30 de julio de 2019). Diseños de investigaciones con enfoque cuantitativo de tipo no experimental. Investigalia. https://investigaliacr.com/investigacion/disenos-de-investigaciones-con-enfoque-cuantitativo-de-tipo-no-experimental/
Mazuera-Arias, R., Albornoz-Arias, R., Morffe, M., Ramírez-Martínez, C. y Carreño-Paredes, M. (2019). Informe de movilidad humana venezolana II: Realidades y perspectivas de quienes emigran (8 de abril al 5 de mayo 2019). https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/4621
Meneses, D. (20 de febrero de 2018). Planteles improvisan suplentes por renuncias masivas de docentes. El Universal. https://www.eluniversal.com/caracas/594/planteles-improvisan-suplentes-por-renuncias-masivas-de-docentes-
Nieva, J. y Martínez, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Universidad y Sociedad, 8 (4), 14-21. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n4/rus02416.pdf
Organización de los Estados Americanos (2006). Informe del diagnóstico situacional participativo (análisis situacional) del Municipio Baruta del Distrito Metropolitano de Caracas. Comisión Interamericana para el Control del Abuso de Drogas. http://www.cicad.oas.org/fortalecimiento_institucional/savia/PDF/Informe%20Final/Informe_final_Baruta.pdf
Organización Internacional para las Migraciones. (2006). Glosario sobre Migración. Derecho Internacional sobre Migración, (7), 3-87. https://www.corteidh.or.cr/sitios/Observaciones/11/Anexo4.pdf
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35 (1), 227-232. https://www.scielo.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
Plataforma de Coordinación Interagencial para Refugiados y Migrantes de Venezuela. (05 de agosto de 2022). Refugiados y migrantes de Venezuela. Recuperado el 12 de septiembre de 2022. https://www.r4v.info/es/refugiadosymigrantes
Quintana-Torres, Y. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Educación y Educadores, 21 (2), 259-281. DOI: 10.5294/edu.2018.21.2.5
Quintero, J. (s.f.). Teoría de las necesidades de Maslow. https://www.studocu.com/co/document/corporacion-universitaria-iberoamericana/psicologia/teoria-maslow-jose-quintero/12202334
Rendón-Macías, M., Villasís-Keeve, M. y Miranda-Novales, M. (2016). Estadística descriptiva. Revista Alergia México, 63 (4), 397-407. https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755026009.pdf
Requena, J. y Caputo, C. (2016). Pérdida de talento en Venezuela: migración de sus investigadores. Interciencia, 41 (7), 444-453. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2017/10/444-REQUENA-41-7.pdf
Santi-León, F. (2019). Educación: la importancia del desarrollo infantil y la educación inicial en un país en el cual no son obligatorios. Revista Ciencia Unemi, 12 (30), 143-159. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=582661249013
Torche, P., Martínez, J., Madrid, J. y Araya, J. (2015). ¿Qué es la “educación de calidad” para directores y docentes? Calidad en la Educación, (43), 103-135. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n43/art04.pdf
Torres, C. y Bruni, J. (2014). ¿Qué hacer para que se queden? La migración calificada en Venezuela. Debates IESA, 19 (4), 14-17. http://virtual.iesa.edu.ve/servicios/wordpress/wp-content/uploads/2016/04/2014-oct-torres-bruni.pdf
Uzcátegui, R., Guzmán, W. y Bravo, L. (2018). El proceso migratorio y el vaciamiento de la institucionalidad educativa escolar en Venezuela. The migration process and the emptying of school educational institutions in Venezuela. Revista Electrónica de Investigación Educativa Sonorense (Número Especial), 20-49. https://tinyurl.com/bde43m3s
Uzcátegui, R. y Salcedo, A. (2020). El profesor universitario venezolano migrante: ¿en búsqueda de la productividad perdida? Paideia, (66), 73-108. https://doi.org/10.29393/Pa66-17PURU20017
Uzcátegui, R. y Salcedo, A. (2021). Docentes universitarios migrantes: una mirada cuantitativa a un problema cualitativo. Vivat Academia. Revista de Comunicación, (154), 101-131. http://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1277
Valenzuela, J., Ramírez, M. y Alfaro, J. (2009). Construcción de indicadores institucionales para la mejora de la gestión y la calidad educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2 (2), 60-81. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/661571/RIEE_2_2_4.pdf?sequence
Yáñez, D. (s.f.) Teoría de la motivación-higiene en recursos humanos: ¿podemos influir sobre el rendimiento de nuestros trabajadores? https://tinyurl.com/4zxckb3h
Zapata, B. y Ceballos, L. (2010). Opinión sobre el rol y el perfil del educador para la primera infancia. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 1069-1082. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v8n2/v8n2a21.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.