Transdisciplinarity in the postgraduate curriculum

Authors

  • Isabel Medina Cuiñas Universidad Central de Venezuela, Caracas, Venezuela
  • Gilberto José Graffe Universidad Central de Venezuela, Caracas, Venezuela

Keywords:

Curriculum, postgraduate studies, curricular flexibility, transdisciplinarity

Abstract

Humanity has achieved unprecedented scientific and technological progress, which has generated that in modern societies the human environment is becoming increasingly complex and at the same time new needs have been created. The current concern is focused on the development of curricular models that address educational problems from interdisciplinary and transdisciplinary approaches. This supposes a vision of the curriculum that goes beyond a discipline, where the thematic nucleus exceeds the limits and transcends to other dimensions of knowledge. The purpose of this study is to analyze the program of the Master's Degree in Higher Education of the Central University of Venezuela (UCV) within the framework of transdisciplinarity, for which it is necessary to carry out a review of those characteristics that the curricular programs of the subjects present. . Given the characteristics of this work, the research carried out is of a documentary and bibliographic nature, since the data obtained comes from the use of documents. In conclusion, it is highlighted that the programs of the subjects that make up the curricular structure of the master's degree are designed on the basis of transdisciplinarity because the study of higher education requires for its understanding of the knowledge generated by other disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Medina Cuiñas, Universidad Central de Venezuela, Caracas, Venezuela

Licenciada en Educación egresada de la Universidad Central de Venezuela –UCV (2001). Especialización en Planificación y Evaluación de la Educación, Universidad Santa María (2005). Magister Scientiarum en Educación, Mención Educación Superior de la UCV (2011). Doctora en Gestión de la creación intelectual. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (2022). Docente a tiempo convencional del Departamento de Pensamiento Social y Proyectos Educativos de la Escuela de Educación – UCV. Profesora y Miembro del Comité Académico de la Maestría en Educación Superior de Facultad de Humanidades y Educación de la UCV. En la actualidad se desempeña como docente y Profesional III, grado 15, adscrita al Programa de Evaluación Institucional de la Oficina de Planificación del Sector Universitario (OPSU) del Consejo Nacional de Universidades (CNU)

Gilberto José Graffe, Universidad Central de Venezuela, Caracas, Venezuela

Licenciado en Educación, mención Planificación Educativa, Magna Cum Laude, Universidad Central de Venezuela - UCV (1977). Doctor en Ciencias Políticas, Mención Honorífica (UCV-2003); Magister Scientiarum en Educación Superior (UCV-2006). Premio a la Investigación Educativa Categoría Profesoral (Escuela de Educación UCV Año 2004). Coordinador Académico (2006-2008) y Profesor Titular jubilado de la Escuela de Educación de la UCV. Coordinador de la Maestría en Educación Superior (2006-2017) y Representante del Área de Educación ante la Comisión de Estudios de Postgrado de la Facultad de Humanidades y Educación de la UCV (2011-2018).  Docente y Miembro del Comité Académico del Doctorado en Educación (2010-actual). Docente y Profesor Responsable dela Línea de Investigación Políticas Públicas en Educación del Doctorado en Educación de Universidad Católica Andrés Bello (UCAB). Orden Dr. José María Vargas, 3ª  y 2ª Clase (2011 y 2019) de la UCV. Publicaciones nacionales e internacionales.

References

Carrizo, L., Espina, M. y Klein, J. (2003). Transdisciplinariedad y Complejidad en el Análisis Social. Gestión de las Transformaciones Sociales (MOST). Documento de Debate. UNESCO.

Bianco, N. (2011). Presentación. En M.P., Aguilera y O. Castillo (Comps.) Programa de Cooperación Interfacultades. Una mirada en el tiempo… 2001 – 2011 (pp. 11-12) . Universidad Central de Venezuela.

Cechinel, A; Fontana, S; Giustina, K; Pereira, A y Prado, S (2016). Estudo/análise documental: Uma revisão teórica e metodológica. Revista do Programa de Pos-graduaçao em Educaçao. UNESC. Criar Educaçao 5(1). https://doi.org/10.18616/ce.v5i1.2446

Consejo Nacional de Universidades (1983). Normas para la acreditación de estudios de graduados. Aprobadas en sesión del Consejo Nacional de Universidades del 30 de septiembre de 1983.

Consejo Nacional de Universidades (2001). Normativa General de los Estudios de Postgrado para las Universidades e Instituciones debidamente autorizadas por el Consejo Nacional de Universidades. Gaceta Oficial de la República de Venezuela N 37.328 del 20 de noviembre de 2001. Imprenta Nacional

Díaz-Barriga A., F. (2005). Desarrollo del currículo e innovación. Modelos de investigación en los noventa. Perfiles educativos, 27(107), 57-84. https://onx.la/96d13

Díaz V., M. (2002). Flexibilidad y Educación Superior en Colombia. Instituto Colombiano para el desarrollo y el Fomento de la Educación Superior (ICFES). https://onx.la/c24f5

Fazenda, I. (2008). A aquisição de uma formação interdisciplinar de professores. En I. Fazenda. (Org.). Didática e interdisiplinaridade (pp. 11-20). 13 Papirus.

Fernández, A. (2004). Universidad y Currículo en Venezuela. Hacia el Tercer Milenio. Ediciones Comisión de Estudios de Postgrado. Facultad de Humanidades y Educación. Universidad Central de Venezuela.

Gibbons, M. (1998). Pertinencia de la educación superior en el siglo XXI. Documento presentado como una contribución a la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior de la UNESCO, 5 al 9 de octubre de 1998. https://bit.ly/3Yjtjjc

Guerrero D., G. y Guerrero D., MA. (2014). Metodología de la investigación. Patria.

Grundy S. (1994). Producto o praxis del curriculum. Morata.

Hoyos B., C. (2000). Un modelo para la investigación documental. Señal.

Inciarte G, A. (2005). Interdisciplinariedad y Formación de Postgrado. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, 9(1), 36-51. https://www.redalyc.org/pdf/309/30990104.pdf

Kemmis, S. (1998). El currículo: más allá de la teoría de la reproducción. Morata.

López E., M. I. (2019). Los estudios de postgrado y la investigación. Revista Tekhné, 22(2), 51-59. https://onx.la/b11f0

López V., M. y Camargo C., E. (2018). Complejidad y transdisciplina. Una experiencia de formación en la maestría en docencia transdisciplinaria en educación básica. En J. Vázquez G. y M. Hirales G. (Coords.). Transdisciplinariedad y desarrollo del conocimiento en las Humanidades y Ciencias Sociales (pp. 159-172). Centro de Investigación y Desarrollo Ecuador (CIDE). https://onx.la/ccaef

Luvezute Kripka, R.M., Scheller, M y de Lara B, D. (2015). Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones UNAD, 14(2), 55–73. https://doi.org/10.22490/25391887.1455

Molins P., M. (1995). Pedagogía, Ciencia de la Praxis Educativa. Revista de Pedagogía. 16(42), 25-32. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/12995

Morin, E. (1990). Introducción al Pensamiento Complejo. Gedisa.

Morles, V. (2004). La Educación de postgrado en Venezuela. Panorama y perspectivas. IESALC-UNESCO.

Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinariedad: una visión del mundo. Éditions du Rocher - Collection Transdisciplinarité. https://onx.la/66115

Nicolescu, B. (2013). La necesidad de la transdisciplinariedad en educación superior. Trans-Pasando Fronteras, 3, 23-30. https://doi.org/10.18046/retf.i3.1624

Orozco F., B. (2000). Currículo flexible: rasgos conceptuales desde una perspectiva antiesencialista. En M. Gómez y B. Orozco (Coords.) Pensar lo educativo. Tejidos conceptuales (pp. 163-175). Plaza y Valdez.

Pedroza, R. (2002). El currículo flexible en el modelo de universidad organizado en escuelas y facultades. Revista de la Educación Superior en línea 30(117). http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista117_S4A1ES.pdf

Pedroza, R. y García, B. (Comps.)(2005). Flexibilidad Académica y Curricular en las Instituciones de Educación Superior. Miguel Ángel Porrúa.

Ramirez, T. (2010). Cómo hacer un proyecto de investigación. Panapo.

Rodríguez, M. E. (2021). La transdisciplinariedad en la educación universitaria: Visiones rizomáticas de la educación decolonial transcompleja. Ciências em Foco, 14, e021008. https://onx.la/df6a2

Torres, J. (2000). Globalización e interdisciplinariedad: el currículo integrado. Morata.

UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre Educación Superior. Informe Final.

UNESCO (1994). Carta de la Transdiciplinariedad Primer Congreso de Transdisciplinariedad. Convento de Arrábida. Portugal, 6 de noviembre 1994. Comité de Redacción: Lima de Freitas, Edgar Morin y Basarab Nicolescu. Traductor al español: Víctor Morles, UCV. https://onx.la/7aeaa

Universidad Central de Venezuela. (2014). Diseño Curricular de la Maestría en Educación Superior. Comisión de Estudios de Postgrado, FHE - UCV.

Published

2023-04-27

How to Cite

Medina Cuiñas, I. ., & Graffe, G. J. . (2023). Transdisciplinarity in the postgraduate curriculum. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 9(17), 171–190. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/26275

Issue

Section

Artículos de Investigación