A transdisciplinary vision of andragogy in Venezuelan universities
Keywords:
Adult education, Interdisciplinary research, UniversitiesAbstract
Although the University Law (1970) has been in force for more than 50 years, universities in Venezuela currently face a significant challenge: the rigidity of their study programs and excessive discipline. This has led to a low capacity to respond to social demands, which translates into the fragmentation of the dissemination of knowledge and a lack of adaptation to the changes that occur in today's society, which has a high tendency towards socialization of knowledge through connectivism, as a theory-learning scenario. In this context, educational praxis must seek collaboration, relevance, and solidarity so that existing processes and the information and knowledge society in which we live can be faced. With this premise, this investigation aims to present a transdisciplinary vision of university education in Venezuela in order to delve into those elements that offer the science of andragogy as a pillar of university education in these times. By applying a content analysis technique on five (5) intentionally selected texts, it was possible to conclude that the academic policies of Venezuelan universities must build the task of unifying the sciences, on which the approaches of the Venezuelan reality are centered, in terms of the diversity and philosophical-epistemological freedom of each discipline, supported by the maturity of adulthood of the various participants in these institutions
Downloads
References
Alcalá, A. (2008). Propuesta de un modelo de aprendizaje andragógico para participantes de edad avanzada en universidades abiertas nacionales. [Trabajo de Ascenso, Universidad Nacional Abierta].
Álvarez, N. (1998). Primera Jornada Dialógica. Proyecto Transdisciplinariedad. Caracas: CEISEA, UCV.
Becher, T. (1996). Academic Tribes and Territories. Intellectual enquiry and the cultures of disciplines. Londres: St. Edmundsbuny Press.
Blanes, B., Quiroz, P. y Vásquez, F. (2008). Interdisciplinariedad, didáctica y currículo. Revista Integra 2. http://bit.ly/3w7Z8ib
Castro Pereira, M. (2017). El adulto y su aprendizaje. Caracas, Venezuela: Universidad Nacional Abierta, Dirección de Investigaciones y Postgrado.
Doubront, M. (2019). La andragogía y la formación de emprendedores en la UNESR Bolívar. Correspondencias & Análisis, 9. 191-206. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n9.10
García Guadilla, C. (1996). El valor de la pertinencia en las dinámicas de transformación de la Educación Superior en América Latina. En: La Educación Superior en el siglo XXI. Visión de la América Latina y el Caribe. Caracas: CRESALC/UNESCO.
Hurtado de Barrera, J. (2000). Metodología de la Investigación Holística. Tercera Edición. Caracas: SYPAL.
Koppen, E., Mansilla, R. y Miramontes, P. (2005). La Interdisciplina desde la Teoría de los Sistemas Complejos. Ciencias, 4–12. https://bit.ly/3HcG1dt
Lanz, R. (2010). Diez preguntas sobre transdisciplina. Revista de Estudios Transdisciplinarios, 2 (1). 11–21.
López, A. M. (2015). Educación Universitaria Venezolana y Transdisciplinariedad. Un Entramado Interdisciplinario más allá de los retos. ARJÉ. Revista de Postgrado FaCE-UC, 9 (17). Julio– Diciembre 2015. 124-131. https://bit.ly/3FCtUVK
Max-Neef, M. (2004). Fundamentos de la transdisciplinariedad. Ecological Economics. Universidad Austral de Chile. https://bit.ly/3GP4LqI
Morin, E. (1992). El método IV: las ideas. Madrid: Cátedra.
Morin, E. (1999). La Cabeza bien puesta. Paris: Éditions du Seuil.
Morín, E., Ciurana, E. y Motta, R. (2002). Carta a la Transdisciplinariedad. El Basilisco, Revista de Materialismo Filosófico. http://bit.ly/3InCnwv
Morin, E. (2015). Sobre la interdisciplinariedad. https://bit.ly/3JSqRep
Nicolescu, B. (1994). La Transdisciplinariedad. ¿Qué universidad para el mañana? Hacia una evolución transdisciplinaria de la universidad. Declaración y recomendaciones del Congreso Internacional sobre Transdisciplinariedad. Locarno (Suiza), Mayo 1997. Manifiesto. CIRET-UNESCO.
República de Venezuela (1970). Ley de Universidades con su Reglamento. Gaceta Oficial de la República de Venezuela, Nº 1429 [Extraordinaria]. Septiembre 8, 1970.
Vásquez, M. (2018). La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática: Dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educ

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.