Dimensions and perspectives of R&D&I management
Keywords:
Perspectives, Dimensions, Cognitive framework, R&D&i managementAbstract
The dimensions and perspectives of R&D&i management are determined through a descriptive study with a qualitative-quantitative approach, based on an ethnographic design in its qualitative aspects, and a non-experimental, cross-sectional approach, which is a documentary and field design in its quantitative aspects. The data was collected using a qualitative questionnaire, while the documentary content analysis and the closed Likert scale survey allowed the researcher to validate the semantic categories extracted from the qualitative findings. The results show that, when considering the management of R&D&i as a complex, dynamic, and interactive process of a socio-cognitive nature, five dimensions associated with the perceptual, cognitive, volitional, procedural, and social aspects are assumed. These lead to determining the perspectives from an objective, orientational, gradualist, and strategic perspective. These dimensions were statistically validated with 100% of acceptance, and the perspectives 85.71%, which may contribute to a better understanding when developing R&D&i programs from a cognitive, technological, and informational framework
Downloads
References
AENOR (2014). Gestión de la I+D+I. UNE 166002. Madrid: AENOR.
Aponte Figueroa, G. M. (2016). Gestión de la innovación tecnológica mediante el análisis de la información de patentes. Negotium : Revista Científica Electrónica de Ciencias Gerenciales. 33:42-68. Disponible en: www.revistanegotium.org.ve
Aponte Figuero, G. M. (2015). El proceso de gestión de innovación tecnológica: sus etapas e indicadores relacionados. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 21 (1): 59- 90. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/364/364 42240004.pdf
Chesbrough, H. W. (2003). The Era of Open Innovation. MIT Sloan Management Review. 44 (33): 35-41. Disponible en : https://eclass.uoa.gr/modules/document/fi le.php/ECON197/Papers%20Strategy/Chesbrough%202003%20The%20Era%20of%20Open%20Innovation.pdf
Choo Ch. W. (1999). La organización inteligente: el empleo de la información para dar significado, crear conocimiento y tomar decisiones. Cuauthémoc: Oxford University Press.
Feldman, M. P., Link, A. N., & Siegel, D. S. (2002). Dimensions of R&D. The Economics of Science and Technology, 27–41. doi:10.1007/978-1-4615-0981-3_4
Gómez Herrera, G. F. (2009). La innovación como estrategia y solución empresarial para impulsar la competitividad y un crecimiento sostenido a largo plazo. Ciencia y Mar 2009, 13 (38): 51-60. Disponible en: http://www.umar.mx/revistas/38/Innovacion_empresarial-CyM-038.pdf
Hernández Sampieri, R, Carlos Fernández – Collado y Pilar Baptista Lucio (2007). Metodología de la investigación. México: MacGraw Hill.
Howells, J. (1995). Un modelo de innovación socio-cognitivo. Redes 2 (3): 151
Disponible en: https://acceda.ulpgc.es/handle/10553/18890
Innosutra (s/f). Innovación. Tipos de innovación. Medidas innovadoras, 22 p. Disponible en: https://studylib.es/doc/8493609/1.-innovaci%C3%B3n.-tipos-de-innovaci%C3%B3n.-medidas
López, O.; Blanco, M. y Guerra, S. (2009), Evolución de los modelos de la gestión de innovación. InnOvaciOnes de NegOciOs 5(2): 251 -264. Disponible en: http://revistainnovaciones.uanl.mx/index.php/revin/article/viewFile/210/195
López-Salazar, J. J.R. (2020 en prensa). Concepciones de la gestión de la I+D+i. Gestión de la I+D. 5 (1)
López-Salazar, J.J.R. (2019). Alfabetización informacional para la gestión de la I+D+i en las organizaciones. (Tesis doctoral) Universidad Central de Venezuela.
Nobelius, D. (2002). Towards the sixth generation of R&D management. International Journal of Project Management 22 (2004) 369–375. Disponible en: https://sci-hub.tw/https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2003.10.002
Nooteboom, B. (2009). A Cognitive Theory of the Firm: Learning, Governance and Dynamic Capabilities. Cheltenham ; Northampton, Massachusetts Edward Elgar Pub OCDE (2013). Manual de Frascati: Propuesta de prácticas estándar para encuestas sobre proyectos de investigación y desarrollo experimental. Disponible en: http://www.f-iniciativas.cl/manual-de-frascati.pdf
OCDE (2006). Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre la innovación. 3era ed. España: Tragsa. Disponible en: http://www.itq.edu.mx/convocatorias/manualdeoslo.pdf
Pavitt, K (2003) The Process of Innovation (Paper No. 89). Science and Technology Policy Research SPRU, University of Sussex, Brighton
Robayo Acuña, P. V. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación para el sector gráfico colombiano. Suma de Negocios 36: 1-16. Disponible en : http://www.elsevier.es/es-revista-suma-negocios-208-resumen-la-innovacion-como-proceso-su-S2215910X1600015X
Rodríguez-Cruz, Y (2013). Análisis de la dimensión cognitiva en el proceso informacional de toma de decisiones organizacionales. Ciencias de la Información, 44 (1): 1-22. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1814/181428544005.pdf Rodríguez-Cruz, Y Pinto, M. (2017). Requerimientos informacionales para la toma de decisiones estratégicas en organizaciones de información. TransInformação, 29(2):175-189. Disponible en : https://www.scielo.br/pdf/tinf/v29n2/0103-3786-tinf-29-02-00175.pdf
Sánchez-Carreira, Ma, del C; Peñate-Valentín, M. C. ; Varela Vázquez, P.(2017). Las políticas de demanda en el proceso de innovación: fundamentos e instrumentos RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 16 (2): 229- 247. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=38054082012
Slappendel, C. (1996). Perspectives on Innovation in Organizations. Organization Studies, 17: 107.
Stinchcombe, A. L. (1990). Information and Organizations, California : University of California Press
Velasco,E, Zamanillo, I y Gurutze Intxaurburu, M. (2007). Evolución de los modelos sobre el proceso de innovación: desde el modelo lineal hasta los sistemas. Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa: XX Congreso anual de AEDEM, 2: 1-15. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2499438
