Bibliometric analysis of scientific production in the Scopus database of a Peruvian private university
Keywords:
Bibliometrics, scientific production, Scopus, scientific research, universityAbstract
The objective of this research was to analyze the scientific production in the Scopus database of a Peruvian private university. The research was bibliometric and retrospective, where the scientific production of the Universidad Andina del Cusco (UAC) was described through the analysis of the documents published and registered in Scopus. According to the results, 56 documents indexed in Scopus were located, being the authors with the most publications Núñez-Del Prado, M. (56 documents and an H-Index of 8) and Ojeda, Eliana (25 documents and an H-Index of 15). Regarding the characteristics of the documents, it was found that most of the journals where they were published were foreign, original articles predominated and in English, there was a greater participation of researchers with affiliation to the UAC as co-authors and in the majority of research works did not declare receiving funding. On the other hand, it was found that more documents were published in the area of Medicine and Computer Science. Finally, it was concluded that in recent years the scientific production of the UAC in Scopus has increased significantly, however, compared to the most competitive Peruvian universities, it is still limited and insufficient, so it is necessary to foster institutional policies that promote the publication of research carried out by the university community (teachers, students and researchers) in high-impact scientific journals, preferably indexed in Scopus.
Downloads
References
Arteaga, K., Dámaso, B., Cornelio, D., Lijarza, K. & Panduro, V. Publicaciones en Scopus y estado de licencia institucional en las escuelas de medicina de Perú. Revista Cubana de Medicina Militar. 2020. 49(4):e700. http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/700
Mamani, O. Actitud hacia la investigación y su importancia en la elección de la modalidad de tesis para optar el título profesional. Revista Científica de Ciencias de la Salud. 2011. 4(1): 22-27. https://doi.org/10.17162/rccs.v4i1.158
Livia, J., Merino, C. & Livia, R. Producción científica en la base de datos Scopus de una universidad privada del Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2021. 16(1): e1500. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1500
Ministerio de Educación. Ley Universitaria - Ley N° 30220. Lima: MINEDU; 2014.
Estrada, E., Gallegos, N. & Huaypar, K. Calidad metodológica de las tesis de pregrado de una universidad pública peruana. Revista Universidad y Sociedad. 2022. 14(3): 22-29. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2838
Gonzales, J., Chavez, T., Lemus, K., Silva, I., Galvez, T. & Galvez, J. Producción científica de la facultad de medicina de una universidad peruana en SCOPUS y Pubmed. Educación Médica. 2017. 19(S2):128-134. https://doi.org/10.1016/J.EDUMED.2017.01.010
Hernández, J., Bermúdez, V., Arias, V., Chacín, M., Pahuana, M. & Barroso, M. Indicadores de rendimiento de citas: clasificación e importancia. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2018. 37(3):172-175. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/15622
Taype, Á. & Luque, L. Producción científica en Scopus de la Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú. Horizonte Médico (Lima). 2014. 14(4):37-42. https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/9
Elsevier. About Scopus - Abstract and citation database [Internet]. Elsevier. 2022. [citado el 2 de agosto del 2022]. Disponible en: https://www.elsevier.com/solutions/scopus?dgcid=RN_AGCM_Sourced_300005030
Chachaima, J., Fernández, D. & Atamari, N. Publicación científica de docentes de una escuela de medicina peruana: frecuencia y características asociadas. Educación Médica. 2019. 20(S2): 2-9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.024
SJR Compare Countries [Internet]. Scimagojr.com. [Citado el 3 de agosto del 2022]. Disponible en: https://www.scimagojr.com/comparecountries.php
Carranza, R., Turpo, J., Hernández, R., Mamani, O. & Apaza, A. Scientific production of Rectors of Peruvian universities. Frontiers in Education. 2022. 7:772887. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.772887
Mendoza, G., Chachaima, J., Mejia, C., Mirano, M., Ramos, K., Calla, M., De-Los-Ríos, A., Ccorahua, M., Santander, A., Centeno, A., Miranda, F. & Huaraca, R. Análisis de producción, impacto y redes de colaboración en investigaciones científicas en Scopus en Perú de 2000 a 2019. Medwave. 2021. 21(2):e8121. https://doi.org/10.5867/medwave.2021.02.8121
Estenssoro, E., Friedman, G. & Hernández, G. Research in Latin America: opportunities and challenges. Intensive Care Medicine. 2016. 42(6):1045-1047. https://doi.org/10.1007/s00134-016-4342-3
Moquillaza, V. Producción científica asociada al gasto e inversión en investigación en universidades peruanas. Anales de la Facultad de Medicina. 2019. 80(1):56-59. https://doi.org/10.15381/anales.v80i1.15626
Hernández, R. & Mendoza, C. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill; 2018.
De Granda, J., Alonso, A. & Roig, F. ¿Qué base de datos debemos emplear para nuestros análisis bibliográficos? Web of Science versus SCOPUS. Archivos de Bronconeumología. 2011. 47(4): 213. https://doi.org/10.1016/j.arbres.2010.10.007
Mongeon, P., Paul, A. The journal coverage of Web of Science and Scopus: a comparative analysis. Scientometrics. 2016. 106:213-228. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1765-5
Barrutia, I., Acosta, E. & Marín, T. Producción científica de profesores en Universidades Peruanas: motivaciones y percepciones. Revista San Gregorio. 2019. 1(35):86-96. http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v1i35.1140
Encalada, M. ¿Por qué escribir y por qué en inglés? Acta Ortopédica Mexicana. 2017. 31(3):107. https://www.scielo.org.mx/pdf/aom/v31n3/2306-4102-aom-31-03-00107.pdf
Niño, M. El inglés y su importancia en la investigación científica: algunas reflexiones. Revista Colombiana de Ciencia Animal - RECIA. 2013. 5(1):243-254. https://doi.org/10.24188/recia.v5.n1.2013.487
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.