Redesign of the Biochemistry competency-based program for the José María Vargas School of Medicine

Authors

  • Ingrist Alemán Escuela de Medicina José María Vargas. Facultad de Medicina. Universidad Central de Venezuela, Venezuela
  • Mario Patiño Torres Facultad de Medicina. Universidad Central de Venezuela, Venezuela
  • Enrique Vera León Escuela de Medicina José María Vargas. Facultad de Medicina. Universidad Central de Venezuela, Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.37910/RDP.2025.14.1.e416

Keywords:

Professional skills, Biochemistry, Model T

Abstract

Introduction: The educational model for the next generations must enhance the capabilities of each human being individually, but, at the same time, it must
allow the confluence of all these individual capabilities as a single force. With the purpose of training medical
students with the integration of skills, attitudes and knowledge that will allow them to better perform their profession in the future, the redesign of the Biochemistry career program at the José María Vargas School of Medicine of the University Central Venezuela was presented. Methods: The development of the program by competencies of the Biochemistry subject of the José María Vargas School of Medicine was carried out in seven stages: 1) Identify the general and specific competencies, 2) Establish the criteria for the organization of the Study Program , 3) Distribute the Competencies using the T Model, 4) Select the contents required in each Module, 5) Select the Learning strategies, 6) Determine the modalities of evaluation of the competencies and 7)
Establish the feedback strategies. Results: The subject program was developed with the necessary consistent, coherent and clear information about what the student will learn, the teaching strategies to be used and the way in which it will be evaluated. This program constitutes one of the first steps in the implementation of an educational model in accordance with the guidelines issued by UNESCO. Conclusions: The redesign of the program of the Biochemistry subject of the José María Vargas School of Medicine was carried out, organizing the competencies to be developed according to the planning established in Model T.

Downloads

Download data is not yet available.

References

García JÁ. Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación". 2011; 11(3): 1-24.

Cruz L. Aspectos de la historia de la Escuela de Medicina José María Vargas. [Sitio en internet]. Disponible en:https://www.researchgate.net/publication/337472811_Lilia_Cruz_Aspectos_de_la_HISTORIA_DE_LA_ESCUELA_DE_MEDICINA_JOSE_MARIA_VARGAS/link/5dd9af47299bf10c5a2e2843/download. Consultado: 20 de octubre del 2020.

Carbajal C. Una nueva forma de aprender bioquímica: metodología del caso. Educación Médica. 2018; 21(1):40-44.

Salgado F, Corrales J, Muñoz L y Delgado J. Diseño de programas de asignaturas basados en competencias y su aplicación en la Universidad del Bío-Bío, Chile. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería. 2012; 20(2): 267-278.

Hernández G y Castillo S. Adquisición de las competencias específicas, mediante una docencia centrada en comunidades profesionales de aprendizaje. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 2017; 8(15): 1-28.

Torres D. Planificación en el Aula: Modelo T, una propuesta de Martiniano Román Pérez. [Sitio en internet]. Disponible en: http://red.ilce.edu.mx/sitios/revista/e_formadores_oto_09/articulos/Doris_Torres.pdf. Consultado: 3 de agosto del 2024.

Pérez J, Patiño M. Un currículo integrado basado en la competencia. MED INTERNA (Caracas). 2011; 27(2):96-104.

Crispín M, Gómez T, Ramírez J y Ulloa J. Guía del Docente para el desarrollo de competencias. [Sitio en internet]. Disponible en: https://ibero.mx/formaciondeprofesores/Apoyos%20generales/Guia_docente_desarrollo_competencias.pdf. Consultado: 16 de agosto del 2024.

Paulino A y Lantigua H. Guía de planificación y evaluación por competencias. [Sitio en internet]. Disponible en: https://www.intered.org/sites/default/files/guia_por_competencias.pdf. Consultado: 16 de agosto del 2024.

Tardif J. Desarrollo de un programa por competencias: De la intención a su implementación. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 2008; 12(3): 1-16.

Pérez J. La evaluación como instrumento de mejora de la calidad del aprendizaje. Propuesta de intervención psicopedagógica para el aprendizaje del idioma inglés. [Sitio en internet]. Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8004/tjipm.pdf. Consultado: 20 de agosto del 2024.

Mellado P, Sánchez P, Blanco M. Tendencias de la evaluación formativa y sumativa del alumnado en Web of Sciences. Alteridad. Revista de Educación. 2021; 16(2): 1390-8642.

Campuzano J, Zambrano J, Mero J y Quiroz L. La retroalimentación como estrategia para mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje en los estudiantes. [Sitio en internet]. Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8004/tjipm.pdf. Consultado: 20 de agosto del 2024.

Published

2025-04-15

How to Cite

Alemán, I. ., Patiño Torres, M. ., & Vera León, E. . (2025). Redesign of the Biochemistry competency-based program for the José María Vargas School of Medicine. Revista Digital De Postgrado, 14(1), e416. https://doi.org/10.37910/RDP.2025.14.1.e416