Learning of Social Skills in nursing students according to the methodology in the classroom

Authors

Keywords:

Social Skills, Nursing students, cooperative learning

Abstract

Social Skills (SS) represents an especially important set of competencies in for healthcare professionals. This work aimed to evaluate different methodologies available for the training of nursing students in SS. A quasi-experimental investigation was designed in which 189 university students participated divided into a control group and three training groups. The experimental groups were made up of students who took the subject of Social Skills. A behavioral approach was compared with two levels of implementation of the collaborative learning technique known as Aronson's puzzle. A pre-test and a post-test were performed using the Interpersonal Difficulties Questionnaire. The results showed greater effectiveness of training through cooperative learning, a superiority that was only verified when the technique was introduced systematically in the classroom, endorsing the relevance of using this methodology in university teaching when it comes to strengthening social interaction skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gil F, Cantero F, Antino M. Tendencias actuales en el ámbito de las habilidades sociales. Apuntes de Psicología. 2013; 31(1): 51-57.

Peplau HE. Interpersonal relations in nursing: A conceptual frame of reference for psychodynamic nursing. New York: Springer; 1991.

Caballo VE, Salazar IC. Desarrollo y validación de un nuevo instrumento para la evaluación de las habilidades sociales: el “Cuestionario de habilidades sociales” (CHASO). Behavioral Psychology/Psicología Conductual. 2017; 25: 5-24.

Jesse E. Jean Watson: filosofía y teoría del cuidado transpersonal de Watson. 7th ed. Barcelona: Elsevier; 2011.

González N, Lobato C. Evaluación de las competencias sociales en estudiantes de enfermería. Bordón. Revista de Pedagogía. 2008; 60(2): 91-106.

McCarthy B, Trace A, O'Donovan M. Integrating psychology with interpersonal communication skills in undergraduate nursing education: Addressing the challenges. Nurse Education in Practice. 2014; 14(3): 227-232.

De Miguel M. Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Editorial; 2009.

Gismero E. EHS Escala de Habilidades Sociales. Madrid: TEA; 2000.

Palacios A. El crédito europeo como motor de cambio de la configuración del Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2004; 18: 197-207.

Bueno MR, Durán M, Garrido MA. Entrenamiento en habilidades sociales en estudiantes universitarios de Magisterio de la especialidad de Educación Primaria: un estudio preliminar. Apuntes de Psicología. 2013; 31(1): 81-86.

Bandeira M, Silva S, Cordeiro L, Pereira Z, Del Prette A. Habilidades sociales y variables sociodemográficas en estudiantes de enseñanza fundamental. Psicologia em Estudo. 2006; 11: 541-549.

León B, Felipe E, Mendo S, Iglesias D. Habilidades sociales en equipos de aprendizaje cooperativo en el contexto universitario. Behavioral Psychology/Psicología Conductual. 2015; 23: 191-214.

Caballo V. Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI; 2007.

Bueno MR, Garrido MA. Relaciones interpersonales en la educación. Madrid: Pirámide; 2012.

Rodríguez FJ, Ridao S. El trabajo en equipo como recurso para fomentar las habilidades sociales en estudiantes universitarios. Educación y Futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas. 2014; 31: 273-288.

Slavin RE. When does cooperative learning increase student achievement?. Psychological Bulletin. 1983; 94: 429-445.

Cano MC. Aprendizaje cooperativo en la universidad: una experiencia innovadora. Congreso Internacional de Innovación Docente, Universidad Politécnica de Cartagena. 2011; 1123-1140.

Jones KA, Jones JL. Making Cooperative Learning Work in the College Classroom: An Application of the “Five Pillars” of Cooperative Learning to Post-Secon¬dary Instruction. The Journal of Effective Teaching. 2008; 8: 61-76.

Ulibarri A, Fernández I. Construyendo un aprendizaje cooperativo e integrador. Experiencia de innovación docente en el marco del EEES. Metas de Enfermería. 2010; 13(1): 50-55.

Eceiza M, Arrieta M, Goñi A. Habilidades sociales y contextos de la conducta social. Revista de Psicodidáctica. 2008; 13(1): 11-26.

Glass CR, Merluzzi TV, Biever JL, Larsen KH. Cognitive assessment of social anxiety: Development and validation of a self-statement questionnaire. Cognitive Therapy and Research. 1982; 6: 37-55.

Caballo VE, Salazar IC, Olivares P, Irurtia MJ, Olivares J, Toledo R. Assessing SS: the factorial structure and other psychometric properties of four self-report measures. Behavioral Psychology/Psicología Conductual. 2014; 22: 375-399.

Caballo VE. Evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Una estrategia multimodal. Madrid: Universidad Autónoma; 1987.

American Psychological Association. Publication manual of the American Psychological Association. 6th ed. Washington: Author; 2009.

Aronson E. The jigsaw classroom. Beverly Hills: Sage; 1978.

Cook TD, Campbell DT. The causal assumptions of quasi-experimental practice. Synthese. 1986; 68: 141-180.

Zhang X, Savalei V. Examining the effect of missing data on RMSEA and CFI under normal theory full-information maximum likelihood. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal. 2020; 27(2): 219-239.

Valentine J, Cooper H. Effect Size substantive interpretation guidelines: issues in the interpretation of effect sizes. Washington: What Works Clearing House; 2003.

Downloads

Published

2023-04-10

How to Cite

David González Pando, Andrés Alexis Ramírez Coronel2, Pedro Carlos Martínez Suárez, José Antonio Cernuda Martínez, Fernando Alonso Pérez, & Edwin Alberto Maxi Maxi. (2023). Learning of Social Skills in nursing students according to the methodology in the classroom. AVFT – Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 40(6). Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/26048