Tendencias en el Desarrollo Profesional del Personal Docente en Instituciones de Educación Superior en Venezuela
Palabras clave:
desarrollo profesional, docente universitario, instituciones de educación superior, Professors Professional Development Programs, higher education institutionsResumen
Esta investigación documental tuvo como propósito presentar una revisión crítica de algunas tendencias del desarrollo profesional del docente universitario en instituciones de educación superior. La metodología utilizada se apoyó en el análisis de contenido mediante la técnica Krippendorff. Se presenta una revisión situacional del tema y una descripción del desarrollo profesional del talento humano en el contexto universitario venezolano. Como aportes, este trabajo proporciona insumos teóricos significativos que permiten redefinir las políticas de formación del docente universitario frente a los desafíos de la sociedad actual, las cuales deben orientarse a la formación, actualización y mejora de sus competencias profesionales mediante programas y estrategias adecuadas que estimulen la innovación permanente en los planes de estudio y los métodos de enseñanza y aprendizaje; así como, el fomento de una investigación de impacto social para garantizar la excelencia de las funciones de docencia, investigación, extensión e incluso de la gestión universitaria.Professors Professional Development Tendencies in Venezuelan Higher Education Institutions
Abstract
The purpose of this documentary research is to present a critical analysis of some of the trends in the creation and development of professional academic training programs aimed at the academic continuous formation of Universities Professors staff in Venezuela. By using Krippendorf`s content analysis technique, we carry out a situational revision of the topic and present a description of such programs by studying the case of four Venezuelan Higher Education institutions, concerning to what they offer for the professional development of human talent in the educational area. We conclude that it is necessary to establish a significant theoretical base which could allow to redefine universities professors professional development policies in order to be able to face the challenges of the current society, These new policies should guide the proposal and implementation of appropriate formation programs which must include: strategies to stimulate permanent innovation in the curricula, adequate teaching and learning methods and the development of research methods to study the social impact, in order to guarantee excellence in the main university functions: teaching, research and community extension activities, including also skills for administration and management activities.
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