Artificial intelligence for education: training in times of uncertainty to anticipate the future

Authors

  • Ramón Alexander Uzcátegui Pacheco Universidad de Tarapacá, Arica, Chile
  • María Janeth Ríos Colmenárez Universidad Bernardo O´Higgins, Santiago, Chile

Keywords:

Education, Artificial Intelligence, chatbot, personalization of learning, ethics

Abstract

This special issue of Areté, Revista Digital del Doctorado, dedicated to Education and Artificial Intelligence: threats, challenges and opportunities, includes 14 papers written by academics from various universities in Latin America, the texts highlight the current situation of the subject. In education, Artificial Intelligence (AI) has begun to play an increasingly important role, offering new tools and methods to personalize learning, automate administrative tasks and support pedagogical decision-making. However, along with these opportunities, significant challenges arise that require critical reflection and coordinated action to ensure that the integration of AI in education is equitable, ethical and truly beneficial to educational stakeholders and society at large. AI goes beyond a functional response regarding the desirability or otherwise of its use. It involves advancing the future, but to were. The purpose of this edition is to provide the reader with an initial understanding and to open the debate on the relationship between the two fields. It integrates works ranging from empirical research, documentary reviews, classroom experiences, to pedagogical, scientific and philosophical reflections on the relationship between education and artificial intelligence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ramón Alexander Uzcátegui Pacheco , Universidad de Tarapacá, Arica, Chile

Universidad de Tarapacá de Chile, profesor en la Universidad Santo Tomás y Universidad Andrés Bello, Viña del Mar, Chile. Licenciado en Educación en la Universidad Central de Venezuela; Doctor en Humanidades por la Universidad Central de Venezuela. Miembro de equipo de investigación Memoria Educativa Venezolana (UCV - Venezuela).

María Janeth Ríos Colmenárez, Universidad Bernardo O´Higgins, Santiago, Chile

Doctora en Educación por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación en Chile. Jefa de Carrera de Pedagogía y Académica en la Universidad Bernardo O’Higgins. Con una destacada trayectoria en investigación y docencia en entornos virtuales, su formación incluye especializaciones en aprendizaje digital y metodologías activas. Ha trabajado en diversas instituciones de educación superior en América Latina, colaborando en proyectos de innovación educativa y diseño instruccional. Además, ha sido editora invitada y evaluadora en revistas académicas, enfocándose en el uso de la IA y tecnologías digitales para mejorar la enseñanza, especialmente en la formación del profesorado.

References

Alcívar Pinargote, I. M., Cedeño Sempértegui, M. L., Ordoñez Iturralde, D. D., Bran Cepeda, H. C., & Lolín Cabrera, S. E. (2024). La Arquitectura Cognitiva en la Educación Superior: Más que una Teoría, una Necesidad. Arandu UTIC, 11(1), 564–581. https://doi.org/10.69639/arandu.v11i1.236

Alonso-Rodríguez, A. M. (2024). Hacia un marco ético de la inteligencia artificial en la educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 36(2), 79–98. https://doi.org/10.14201/teri.31821

Ardura, V. R. (2020). Propósito y valores: Cómo hacer que la cultura de una organización florezca. Profit Editorial.

Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como Recurso Educativo durante la Formación Inicial del Profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Bauman, Z. (2004) Modernidad Liquida. Fondo de Cultura Económica.

Bolaño-García, M., & Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana de Cirugía, 39(1), 51-63. https://doi.org/10.30944/20117582.2365

Bowen Giler, S.M., Proaño Pinargote, G.R., Salavarria Chere, A.E., Angulo Andrango, M.D.C., Mero Mero, L.A., Bailón Cool, M.L., Intriago Marcillo, N.M., Intriago Marcillo, R.I., Espinoza Suárez, P.J., Mero Basurto, A.J., Zambrano Montes, M.T., & Álvarez Villagómez, R.D. (2024). Miradas educativas y realidad social. Internacional Runaiki, 1-72. https://runaiki.es/index.php/runaiki/article/view/103

Brunner, J. J., Alarcón, M., & Adasme, B. (Eds.). (2024). Educación Superior en Iberoamérica Informe 2024. Centro Interuniversitario de Desarrollo. https://cinda.cl/publicacion/educacion-superior-en-iberoamerica-informe-2024/

Canese de Estigarribia, M. I., Estigarribia Velázquez, R., & Canese Caballero, V. (2024). Inteligencia artificial y pensamiento crítico en ambientes virtuales de aprendizaje. Arandu UTIC, 11(1), 64–76. https://doi.org/10.69639/arandu.v11i1.178

Carbonell-García, C., Burgos-Goicochea, S., Calderón-de-los-Ríos, D. & Paredes-Fernández, O. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 152-166. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2547

Cavieres, E. (2019). Octubre 2019. Contextos y responsabilidades políticas y sociales (1998-2019 y más…). Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Chambi Huacani, M. & Choquetarqui Castaño, C. (2024). Implementación de herramientas basadas en inteligencia artificial en el ámbito de la educación superior. Educación Superior, 11(1), 81-92. https://doi.org/10.53287/ueay5969vp97x

Comisión Europea (2024) Ley de IA. https://n9.cl/xgfkel

Comisión Europea. (2022). Directrices éticas sobre el uso de la inteligencia artificial (IA) y los datos en la educación y formación para los educadores. https://n9.cl/b9qv2

Contreras Alcántara, F. (2024). IA en la Educación: Desafíos de Implementación y Oportunidades de Transformación, Regional de Educación 08, Santiago. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 5337-5358. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10947

Córica, J. L. (2020). Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 255-272. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.26578

Darling-Hammond, L., Schachner, A., & Edgerton, A. K. (2021). Reiniciar y reinventar la escuela: El aprendizaje en los tiempos de COVID y más allá. Edición latinoamericana. Santiago de Chile: Learning Policy Institute-Tu clase tu país.

Díaz Redondo (2004, 24 de agosto) Inteligencia artificial colaborativa: la evolución al aprendizaje federado. Ethic. https://n9.cl/nya6q

Flores-Vivar, J. M. & García-Peñalvo, F. J. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar: Revista cientifica de comunicacion y educacion, (74), 37-47.

Gallent-Torres, C., Arenas Romero, B., Vallespir Adillón, M., & Foltýnek, T. (2024). Inteligencia artificial en la educación: entre riesgos y potencialidades. Praxis educativa, 19, 1–29. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.19.23760.083

García Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). The new reality of education in the face of advances in generative artificial intelligence. [La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

García-Gutiérrez, J., & Ruiz-Corbella, M. (2022). Aprendizaje-Servicio virtual: Marco teórico y propuestas de acción innovadoras (Vol. 175). Narcea Ediciones.

García-Peña, V. R., Mora-Marcillo, A. B. & Ávila-Ramírez, J. A. (2020). La inteligencia artificial en la educación. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 6(3, Especial), 648-666. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231632

Gómez, Andrés. (2024). Pedro Maldonado, neurocientífico: “Teoricamente, podríamos esperar una reducción de nuestras competências cognitivas si delegamos funciones en la inteligência artificial”. La Tercera. https://n9.cl/4gbyc

González -Campos, J., López - Núñez, J., & Araya - Pérez, C. (2024). Educación superior e inteligencia artificial: desafíos para la universidad del siglo XXI. Aloma: Revista De Psicologia, Ciències De l’Educació I De l’Esport, 42(1), 79-90. https://doi.org/10.51698/aloma.2024.42.1.79-90

Guanotuña, G., Sosa, N., Andino, A., Asimbaya, S., Zapata, V., Obando, J., Ríos, A. (2024). Aplicaciones Prácticas de la Generativa en la Educación Inclusiva. Estudios y Perspectivas Revista Científica y Académica, 4(2), 1950–1967. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i2.344

Innerarity, Daniel (2022). La sociedad del desconocimiento. Galaxia Gutenberg.

Krockow, E.M. ¿El efecto Google está dañando tu cerebro? Psychology Today. https://n9.cl/prlgk

Lassalle, J.M. (2024, 9 de agosto). Inteligencia artificial y sabiduría humana. Ethic https://ethic.es/2024/08/inteligencia-artificial-ia-sabiduria-humana/

Mar Cornelio, O., Rodríguez, A. R., Álava, W. L. S., Mora, P. G. A., Mera, L. M. S., & Bravo, B. J. P. (2024). La Inteligencia Artificial: desafíos para la educación. Editorial Internacional Alema.

Martínez, R., Palma, A., & Velásquez, A. (2020). Revolución tecnológica e inclusión social: reflexiones sobre desafíos y oportunidades para la política social en América Latina. Serie Políticas Sociales, N° 233. Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://n9.cl/q0fvk

Miao, F., Holmes, W., Huang, R., & Zhang, H. (2021). Inteligencia artificial y educación: guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379376

Mujica-Sequera, R. (2024). Clasificación de las Herramientas de la Inteligencia Artificial en la Educación. Revista Tecnológica Educativa Docentes 2.0, 17(1), 31-40. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.513

Nacipucha, L. J. Z., Benítez, M. R. T., Montaño, V. M. V., & Corrales, E. F. (2023). Estrategia de superación docente sobre la herramienta de inteligencia artificial CHAT GPT. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(10), 552-576.

Omil, J.C. (2019). Inteligencia artificial: ¿Dr. Jekyll o Mr. Hyde? Mercados y Negocios, 40, 5-22.

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. En Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (Colección Metas Educativas 2021). https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf

Oviedo Guevara, L. G. (2023). Dilema de la inteligencia artificial: pensamiento crítico y generaciones digitales. Realidad y Reflexión, 1 (58), 69–83. https://doi.org/10.5377/ryr.v1i58.17397

Ponce Gallegos, J. C., Torres Soto, A., Quezada Aguilera, F. S., Silva Sprock, A., Martínez Flor, E. U., Casali, A. & Pedreño, O. (2014). Inteligencia artificial. Iniciativa Latinoamericana de Libros de Texto Abiertos.

Ramírez, T. (2024). Las humanidades en el mundo digital. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación. Vol. 10, N° 20, 1–3, julio–diciembre, 2024.

Sánchez, J. C., & Torrijos, C. (2023). La primavera de la inteligencia artificial: imaginación, creatividad y lenguaje en una nueva era tecnológica. Los Libros de La Catarata.

Troncoso, M., Dueñas, Y. & Verdecia, E. (2023). Inteligencia artificial y educación: nuevas relaciones en un mundo interconectado. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(2). https://n9.cl/otdid

UNESCO. (2024, 17 de mayo). El uso de la IA en la educación: decidir el futuro que queremos. https://n9.cl/dvftt

Varguillas Carmona, C.S., & Bravo Mancero, P.C. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales, 26(1), 219-232. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31321

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17–34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84

Verdegay, JL, Lamata, MT, Pelta, D. y Cruz, C. (2021). Inteligencia artificial y problemas de decisión: la necesidad de un contexto ético. Suma de Negocios, 12 (27), 104-114. https://doi.org/10.14349/sumneg/2021.V12.N27.A2

Published

2024-10-18

How to Cite

Uzcátegui Pacheco , R. A. ., & Ríos Colmenárez, M. J. . (2024). Artificial intelligence for education: training in times of uncertainty to anticipate the future. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(ee), 1–21. Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/29445