Between rhetoric and actual practice in compulsory teachers’ meetings. A case study of Mexican teachers’ experience
Keywords:
Basic education, Teaching practice, Teachers, Pedagogical experience , Case studiesAbstract
This work depicts basic education teachers and agents’ attitudes within the officially-mandated Teachers’ Meetings sessions. The Ministry of Education’s rhetoric states that such meetings are to be collective spaces for reflection and commitment development to foster students learning processes and, thus, eradicate any possibility of educational failure or lagging behind. However, this research aims to unveil the existing gap between such a rhetoric and what truly takes place inside the sessions allotted for Teachers’ Meeting in basic education schools. The study followed an interpretative paradigm in qualitative research methodology, specifically the multiple case study, as it aimed to understand the practices carried out inside Teachers’ Meetings. Teachers, specialists, and principals’ impressions were gathered through the application of data-collection techniques such as observation, interviews, and focus groups. The results showed that while school authorities hold an optimistic vision for the outcomes of such meetings, the sessions’ content drifts far away from each institution’s needs. The reason is that the official rhetoric fails to address the real problems faced by each individual school. Likewise, it was found that, according to teachers’ experience, improvement strategies ought to be contextualized to the reality faced by the students in each school. This work concludes that there is no alignment between the official rhetoric and the actual practices followed in the Meeting sessions, for these usually focus on administrative workload issues which have nothing to do with any intention of improving the quality of education, and, thus, seem to merely give the appearance of institutional compliance.
Downloads
References
Bauman, Z. (1999). La globalización: Consecuencias humanas. México: Fondo de Cultura Económica. https://gualeguaychu.gov.ar/apps/dashboard/ftp/biblioteca/26/26.pdf
Buarque, M. (2012). La participación de los consejos escolares para la gestión democrática de la escuela pública. EDUCAR. vol. 48, núm. 2, 285-298.
Camacho, M., Díaz, E. y García, C. (2014). Condiciones para el fortalecimiento de los Consejos Técnicos Escolares de Educación Básica y Normal del estado de Jalisco. Memoria del Primer Congreso “Educación Básica y los Consejos Técnicos Escolares” (tomo II). (27-28 noviembre, 2014). Red de Investigadores Normalistas. Recuperado de http://www.ensj.edu.mx/wp-content/uploads/2014/12/Memoria-tomo-2-B%C3%81SICA-y-CTE.pdf
Castañón, H. (2010). Organización Escolar. Ciénega Educación y Cambio, núm. 1, 21-22.
Cruz, F. (2007). El Consejo Técnico Escolar como ritual en la escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 12, núm. 34, 841-865.
Diario Oficial de la Federación. (1993). Ley General de Educación. México. 13/07/1993. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lge/LGE_orig_13jul93_ima.pdf
Diario Oficial de la Federación. (2013a). Decreto por el que se reforman los artículos 3o. en sus fracciones III, VII y VIII; y 73, fracción XXV, y se adiciona un párrafo tercero, un inciso d) al párrafo segundo de la fracción II y una fracción IX al artículo 3o. de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. 26/02/2013
Diario Oficial de la Federación. (2013b). Acuerdo número 706 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa de Fortalecimiento de la Calidad en Educación. http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5328357&fecha=28/12/2013
Diario Oficial de la Federación. (2014). Acuerdo número 05/06/14 por el que se emiten los lineamientos de operación del Programa Escuelas de Excelencia para Abatir el Rezago Educativo. http://basica.sep.gob.mx/liexcelencia.pdf
Freire, P. (1997). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI editores.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. España: coeditan Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia (MEC) y Ediciones Paidós Ibérica.
Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en la educación. México: Editorial Siglo XXI Editores.
Jiménez, L. (2003). La reestructuración de la escuela y las nuevas pautas de regulación del trabajo docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, septiembre-diciembre 2003, vol. 8, núm. 19, 603-630.
Loera, A. (2006). Lecciones para la política educativa derivadas de los resultados de la evaluación cualitativa del PEC en cuanto a la gestión escolar. RLEE, vol. XXXVI, núm. 3 y 4, 7-18.
Martínez, A., Bracho, T. y Martínez, C. O. (2007). Los Consejos de Participación Social en la educación y el programa escuelas de calidad: ¿Mecanismos sociales para la rendición de cuentas? En la colección Cuadernos para la democratización. Número undécimo (julio 2007). http://rendiciondecuentas.org.mx/wp-content/uploads/2013/03/Consejos-escolares-de-participaci%C3%B3n-social-y-el-programa-escuelas-de-calidad.pdf
McLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora. España: Ediciones Paidós Ibérica.
O´Connor, J. (1973). The Fiscal Crisis of the State. New York: St Martin´s Press.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. México: Editorial GRAÓ de IRIF.
Ponce, V. (2014). Plan de Desarrollo Institucional de la Escuela Normal Superior de Jalisco. Dirección General de Educación Normal.
Quiroz, M. (2009). Epistemologías de la vida cotidiana escolar. Mitos, rituales, creencias, hábitus, imaginarios. México: Universidad de Tijuana. Fundación McLaren de Pedagogía Crítica. Instituto de Pedagogía Crítica.
Rodríguez, G., Gil, F., y García, J. (1996). Metodología de la Investigación. España: Ediciones Aljibe S. L.
Sandín, E. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. España: Mc Graw Hill/Interamericana de España S. A. C.
Señoriño, O. y Cordero S. (2005). Reforma educativa en Argentina: una mirada sobre las trayectorias laborales y las condiciones de trabajo docente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2). http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido-señoriño.html
Secretaría de Educación Pública. (s. f.). Aprender entre pares. Una propuesta de desarrollo profesional para la mejora de la escuela. Administración Federal de Servicios Educativos en el Distrito Federal. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública. (2013a). Lineamientos para la Organización y el Funcionamiento de los Consejos Técnicos Escolares. Educación Básica. Preescolar. Primaria. Secundaria. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública. (2013b). El Consejo Técnico Escolar: una ocasión para la mejora de la escuela y el desarollo profesional docente. Educación Básica. Preescolar. Primaria. Secundaria. México.
Secretaría de Educación Pública. (2014). Orientaciones para establecer la Ruta de Mejora escolar. Educación Básica. Preescolar. Primaria. Secundaria. Ciclo escolar 2014 - 2015. México.
Secretaría de Educación Pública. (2016). La Escuela al Centro. Artículo del secretario de Educación Pública, Mtro. Aurelio Nuño Mayer. http://www.gob.mx/sep/articulos/la-escuela-al-centro-19049
Zemelman, H. (1987) (Compilación 2006) Guía para el análisis de coyuntura. México: Centro Sindical de Investigación e innovación Educativa SNTE sección XVIII.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.