Guiding actions to control academic stress and during professional practices in nursing students
Keywords:
stress, academy, professional practices, students, nursingAbstract
This article is aimed at proposing actions that contribute to reducing academic stress and during professional practices, present in students of the last semester of the Nursing program of the UDES, based on knowing, from the quantitative paradigm, the perception of the students on the factors related to the degree of manifestation of stress, both academic and in the realization of their practices, which configured a field study, non-experimental, of descriptive level, with an intentional sample of thirty students attending the 10th semester, employing as an instrument for gathering information, the questionnaire. Among the results, the factors related to a higher level of academic stress, in the dimension of the generating situation: task overload, understanding of class topics, and limited time to do assignments; in the physical reactions dimension: sleep disorders, drowsiness, and nail-biting; and, in the psychological reactions dimension: restlessness, anxiety and concentration problems; of the factors related to the level of stress in professional practices, of the achievement dimension: not knowing how to respond to the patient, deterioration, and complaint of the patient; and the organizational climate dimension: excessive workload. It is concluded that the factors related to the level of stress, have an emphasis on academic training and do not have a high level of impact, proposing guiding actions to be managed. Furthermore, the existence of academic stress is a statistically determinant of the existence of stress during professional practices.
Downloads
References
Sierra J, Ortega V y Zubeidat I. Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Revista Malestar E Subjetividade [Internet] 2003 [consultado 2021 julio 10]; 3(1):10-59. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/271/27130102.pdf
Barrio J, García M, Ruiz I y Arce A. El estrés como respuesta. International Journal of Developmental and Educational Psychology [Internet] 2006 [consultado 2021 julio 10]; 1(1):37-48. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832311003.pdf
Chrousos G y Gold P. The Concepts of Stress and Stress System Disorders. Journal American Medical Asociation [Internet] 1992 [consultado 2021 julio 10]; 267(9):1244-1252. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1538563/
Organización Mundial de la Salud. Salud mental [Internet] España; 2021. [consultado 2021 julio 10]. Disponible en: https://www.paho.org/es/temas/salud-mental
Organización de las Naciones Unidas. El desgaste profesional y la adicción a los videojuegos se suman a la lista de trastornos de salud. [Internet] España; 2019. [consultado 2021 julio 10]. Disponible en: https://news.un.org/es/story/2019/05/1456731
Hernández R, Gómez A y Belchi E. Estrés de índole laboral. Revista Fisioterapia [Internet] 2006 [consultado 2021 julio 10]; 28(2):87-97. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0211563806740299
Ministerio del Trabajo. Informe ejecutivo II Encuesta Nacional de Condiciones de Seguridad y Salud en el Trabajo en el sistema general de riesgos. [Internet] Bogotá; 2013. [consultado 2021 julio 10]. Disponible en: https://fasecolda.com/cms/wp-content/uploads/2019/08/ii-encuesta-nacional-seguridad-salud-trabajo-2013.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social. Ley 1616 de 2013. [Internet] Bogotá; 2013. [consultado 2021 julio 10]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/ley-1616-del-21-de-enero-2013.pdf
Organización Panamericana de la Salud. Estrés laboral es una carga para los individuos, los trabajadores y las sociedades. [Internet] Washington; 2016. [consultado 2021 julio 10]. Disponible en: https://www3.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=11973:workplace-stress-takes-a-toll-on-individuals-employers-and-societies&Itemid=135&lang=es
Rivas V, Jiménez C, Méndez H, Cruz M, Magaña M y Victorino A. Frecuencia e intensidad del estrés en estudiantes de Licenciatura en Enfermería de la DACS. Horizonte Sanitario [Internet] 2014 [consultado 2021 julio 10]; 13(1):162-169. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457845146002
Polo A, Hernández J y Pozo C. Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y estrés. Revista Latinoamericana de Psicología [Internet] 1996 [consultado 2021 julio 10]; 2(1):159-72. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/805/80524058011.pdf
Burgos M. Calidad de vida y estrés de los estudiantes de enfermería 2ª semestre académico [Trabajo de Grado] Universidad Austral de Chile [Internet] Valdivia; 2004 [consultado 2021 julio 10]; 2(1):159-72. Disponible en: http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2004/fmb957c/pdf/fmb957c.pdf
García J, Labajos M y Fernández F. Características personales de los estudiantes de enfermería que les hacen vulnerables al estrés. Enfermería Docente [Internet] 2014 [consultado 2021 julio 10]; 1(102):20-26. Disponible en: http://www.huvv.es/servicioandaluzdesalud/huvv/sites/default/files/revistas/ED-102-06.pdf(13)
González H, Delgado H, Escobar M y Cárdenas M. Asociación entre el estrés, el riesgo de depresión y el rendimiento académico en estudiantes de los primeros semestres de un programa colombiano de medicina. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica [Internet] 2014 [consultado 2021 julio 10]; 17(1):47-54. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322014000100008
Castillo I, Barrios A y Alvis L. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Revista Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo [Internet] 2018 [consultado 2021 julio 10]; 20(2):1-11. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/IE/20-2%20(2018-II)/145256681002/145256681002_visor_jats.pdf
Pulido M, Augusto J y López E. Estudiantes de Enfermería en prácticas clínicas: el rol de la inteligencia emocional en los estresores ocupacionales y bienestar psicológico. Revista Index Enferm [Internet] 2016 [consultado 2021 julio 10]; 25(3): 215-219. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1132-12962016000200020
Cabanach R y Souto V. Escala de Estresores Académicos para la evaluación de los estresores académicos en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud [Internet] 2016 [consultado 2020 junio 3]; 7(2):41-50. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-revista-iberoamericana-psicologia-salud-152-articulo-escala-estresores-academicos-evaluacion-estresores-S2171206916300138
Duarte M, Varela I, Braschi L y Sánchez E. Estrés en estudiantes de enfermería. Revista Educación Médica Superior [Internet] 2017 [consultado 2020 junio 3]; 31(3): 110-123. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v31n3/a13_ems_1067.pdf
Hernández R, Fernández C y Baptista P. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill; 2010
Arias, F. (1999) El Proyecto de Investigación: Guía para su Elaboración 3ª Ed. [Libro en Línea] Disponible en: http://www.smo.edu.mx/colegiados/apoyos/proyecto-investigacion.pdf [Consulta: 2021, junio 31]
Arias F. El proyecto de investigaciones. Guía para la elaboración. Caracas: Editorial Episteme; 2006
Universidad de Santander, 2021. Coordinación de Enfermería de la institución. Matrícula 2021-A
Castillo C, Chacón T y Díaz G. Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Revista Investigación en Educación Médica [Internet] 2016 [consultado 2021 julio 10]; 5(20):230-237. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505716000491
Waled A y Badria M. Nursing students' stress and coping strategies during clinical training in KSA. Journal Taibah Univ Med Sci [Internet] 2019 [consultado 2021 julio 10]; 14(2):116-122. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31435401/
Mogollón O, Villamizar D y Padilla S. Salud mental en la educación superior: una mirada desde la salud pública. Revista Ciencia y Cuidado UFPS [Internet] 2016 [consultado 2021 julio 10]; 13(1):103-120. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cienciaycuidado/article/view/738
Silva D. Estrés en estudiantes de enfermería: una revisión sistemática. Revista Ciencia y Cuidado UFPS [Internet] 2015 [consultado 2021 julio 10]; 12(1):119-133. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cienciaycuidado/article/view/332
Bartlett M, Taylor H y Nelson D. Comparison of mental health characteristics and stress between baccalaureate nursing students and non-nursing students. Journal Nurs Educ. [Internet] 2016 [consultado 2021 julio 10]; 55(2):87-90. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26814818/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.