Emotional intelligence and its influence on the institutional climate in regular basic education teachers in times of covid-19

Authors

  • Isabel Menacho Vargas
  • Dennis Fernando Jaramillo Ostos
  • Rafael Diego Pérez Collantes
  • July Rivera Zamudio

Keywords:

socio-emotional skills, stress and anxiety

Abstract

Introduction: The study places in the limelight the effects of social isolation decreed by the Peruvian government because of the sanitary emergency due to the presence of Covid-19, on the socioemotional aspects of emotional intelligence and how these influence intrapersonal and interpersonal relationships that constitute fundamental basis of the institutional climate in teachers of educational institutions in the district of Comas. Methodology: quantitative approach study, basic type, explanatory-causal level, non-experimental-transectional design, hypothetical-deductive method. Census study, made up of 139 teachers of regular basic education. The instruments for data collection were: for emotional intelligence, the BarOn Emotional Coefficient Inventory (I-CE), adapted to the Peruvian context, and for the institutional climate variable, the Work Climate Scale (CL-SP) questionnaire. Results: Ordinal logistic regression was applied for the results, due to the nature of the variables whose measurement was through the ordinal scale. Considering four assumptions, the model fit test, model goodness-of-fit test, parameter estimates and the Pseudo R-squared test. Conclusions: they indicate that the variability of the institutional climate depends on emotional intelligence, as well as on its theoretical components, self-knowledge, self-regulation, motivation, empathy and social ability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade Oliveira, D., Clementino, A. M., & Pereira Junior, E. Trabajo docente en tiempos de pandemia: Una mirada regional latinoamericana. Brasil; 2021. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/356834976_Ebook-2-trabajo-docente-en-tiempos-de-pandemia-1

Hamza, K., Aqeel, M., Jaffar, A. & Ahmed, A. COVID-19 Pandemic and impending global mental health implications. Psychiatria Danubina; 2020, 32(1), 32-35.https://doi.org/10.24869/psyd.2020.32

Elizabeth L, Ramos T, Dennis R, Vargas M. Estrés e inteligencia emocional en personas adultas durante la pandemia de la COVID-19 en Tacna 2020. 2021;10(1):37–45.

Buitrago RE, Molina GE. Profesorado, emociones y escuela. Reflexiones en tiempo de pandemia —covid-19—. rev.habitus [Internet]. 2021;1(1):e12551. Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/semilleros_investigacion/article/view/12551

Cuenca-León K, Cabrera-Duffaut A, Vélez-León E, Villavicencio-Caparó E. Estado de ánimo y de salud del personal universitario durante el periodo de aislamiento por COVID-19. 2021.

Cuenca N, Robladillo L, Meneses M, Suyo Jj. Salud mental en adolescentes universitarios Latinoaméricanos : Revisión sistemática. Arch Venez Farmacol y Ter. 2020;39.

Pantoja M, Lucero N, Álvarez S, Enríquez J. Educación y pandemia: Desafío para los docentes de educación básica superior y bachillerato de la ciudad de Ibarra, Ecuador. Rev Conrado. 2021;307–13.

Ozamiz-Etxebarria N, Berasategi Santxo N, Idoiaga Mondragon N, Do- sil Santamaría M. The Psychological State of Teachers During the CO- VID-19 Crisis: The Challenge of Returning to Face-to-Face Teaching. Front Psychol [Internet]. 2021 Jan 12 ;11. Available from: /pmc/articles/PMC7835279/.

Araújo, F.J.O., de Lima, L.S.A., Cidade, P.I.M., Nobre, C.B., Neto, M.L.RImpact of SarsCov-2 and its reverberation in global high- er education and mental health. Psychiatry Res. 2020; 288. https:// doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112977

Fuensanta H, Pérez J, Sánchez M. Competencia emocional en docentes de Infantil y Primaria y estudiantes universitarios de los Grados de Educación Infantil y Primaria. 2021;1–26.

MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E., Double, K. S., Bucich, M. y Minbashian, A. Emotional intelligence predicts academic performance: A meta- analysis. Psychological Bulletin, 2020; 146(2). https://doi.org/10.1037/bul0000219

Mérida-López, S. y Extremera, N. Emotional intelligence and teacher burnout: A systematic review. International Journal of Educational Research, 2017; 85, 121-130. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.07.006

Huamán E, Chumpitaz H, Aguilar L. “Inteligencia emocional en la práctica educativa”: una revisión de la literatura científica. 2021;(8):180–96.

Cajandilay-Díaz, E., Edquén-Collantes, E., y Cruz-Gálvez, E. A. Retos de la educación virtual peruana en tiempos de la COVID-19: Peruvian virtual education Challenges in times of COVID-19. Revista Experiencia En Medicina Del Hospital Regional Lambayeque, 2021; 7(3). Obtenido de https://doi.org/10.37065/rem.v7i3.559

Guevara Torres, Y. Inteligencia emocional y clima institucional en docentes de educación primaria de las instituciones educativas de la ciudad de Huanta, 2017 Obtenido de http://hdl.handle.net/20.500.12894/4305

Zubilete, Y. Inteligencia emocional y clima social escolar en estudiantes de tercer grado de secundaria de una institución educativa pública de Miraflores [Tesis de maestría, Universidad Marcelino Champagnat]. 2021. Repositorio institucional de la Universidad Marcelino Champagnat. Obtenido de http://repositorio.umch.edu.pe/handle/UMCH/3388

Díaz Rodríguez, S. S. Factores psicosociales en el estado emocional de los docentes de la Institución Educativa N°40199, ciudad Mi Trabajo, Arequipa, 2020. Obtenido de https://fcelan.unsa.edu.pe/investigacion/subidas/grupo_109/4.PROYECTO-DE-INVESTIGACI%C3%93N-DIAZ-RODRIGUEZ.pdf

Hernández Chirinos de Jesus, R. A., & Silva de Jesus Hernández, F. das C. La inteligencia emocional del gestor educativo en tiempos de pandemia. Revista Científica UISRAEL, 2021; 8(3), 11–26. Obtenido de https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.446

Goleman, D. libro La Inteligencia Emocional en la Empresa. 2008. Obtenido de http://www.deganadores.com/index.php?view=article& catid=10:intelige co-dimensiones-de-la-ie&option=com_content&Itemid=3

Anaya Herrera, N., y Rojano Tovar, C. R. Tensiones y emociones de la práctica docente en tiempos del COVID-19, 2020. Barranquilla, Colombia. Obtenido de https://hdl.handle.net/11323/7679

Litwin, G. y Stringer, R.Motivation and Organizational Climate. Boston, USA: Division of Research Graduate School of Bussiness Administration Harvard University, 1968; 8, 214 p.

Nahoul Larrea, M. Las habilidades directivas como factor de influencia en el clima organizacional de una institución de educación superior en Xalapa, 2020. Ver. Universita Ciencia. Obtenido De Https://Ux.Edu.Mx/Wp-Content/Uploads/4.-Las-Habilidades-Directivas-Como-Factor-De-Influencia-En-El-Clima-Organizacional-De-Una-1-22.Pdf

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education; 2018, 714 p.

Ñaupas, H.; Valdivia, M.; Palacios, J.; Romero, H. Metodología de la investigación, Cuantitativa, Cualitativa y redacción de Tesis. Bogotá: ediciones de la U. 2018; 5ta. Edición

Ugarriza N, Pajares L. La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn. Persona [Internet]. 2005;8(004):11–58. Available from: https://web.teaediciones.com/ejemplos/baron_extracto-web.pdf

Palma S. Escala Clima Laboral CL- SPC: manual. Cartolan; 2004.

Ortiz-Mancero, M.F. y Núñez-Naranjo, A. F. Inteligencia Emocional: Evaluación y Estrategias en tiempos de pandemia. Retos de la Ciencia. 2021; 5(11), pp. 57-68. Obtenido de https://doi.org/10.53877/rc.5.11.20210701.06

Sosa,F y Ambrosi, N El rol docente en contexto de pandemia por COVID-19; 2021, Obtenido de https://www.unicef.org/uruguay/informes/el-rol-docente-en-contexto-de-pandemia-por-covid-19

Cátedra Educación y Pandemia, una visión desde la universidad. 2020. Obtenido de http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf

Gómez-Arteta, I., y Escobar-Mamani, F. Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 2021; (15), 152–165. Obtenido de https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10

Celio Pillaca, J. Burnout y satisfacción con la vida en docentes que realizan clases virtuales en un contexto de pandemia por covid-19, 2021;3(1), 185-212. Obtenido de https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.142

Published

2023-04-09

How to Cite

Isabel Menacho Vargas, Dennis Fernando Jaramillo Ostos, Rafael Diego Pérez Collantes, & July Rivera Zamudio. (2023). Emotional intelligence and its influence on the institutional climate in regular basic education teachers in times of covid-19 . AVFT – Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 41(1). Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/26040