Adaptation of the family functioning test: Psychometric properties in high school students

Authors

Keywords:

Psychometrics, adolescents, well-being, society, family functionality.

Abstract

Family is considered as a fundamental point for the development of people, where affection and security are found. The objective of this study was to analyze the evidence of validity and reliability of the Family Functionality Test in high school students. 625 students from 11 to 18 years of age participated (MA=14.52, SD=1.253, 60.8% male) and were students from first-fifth year of secondary level education. Construct validity was evidenced by confirmatory factor analysis showing optimal fit values X2/gl =3.84, CFI=0.943, TLI=0.932, SRMR=0.0342, RMSEA=0.0675. Internal consistency reliability obtained a Cronbach's Alpha of 0.915 and Omega of McDonald of 0.917 for the entire test. The results provide psychometric evidence, so the conclusion is that the family functioning test contains valid elements to be applied in secondary students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Minuchin S, Fishman C. Técnicas de terapia familiar. Paidós Ibérica, S.A. ed. Barcelona: Harvard University Press; 1984.

Lebrija Amezcua CK, Alamilla Moya E, León Mendoza R, Hermosillo García ÁM. El papel de la familia y de la escuela en la formación de valores. Revista electrónica de Psicología Iztacala. 2016; 19(4).

Vélez León P, Placencia Tapia M, Carrera Herrera X. La familia en el contexto social. Estudios sobre el contexto familiar desde la educación y la bioética Loja, Ecuador: Universidad Técnica Particular de Loja; 2019.

Organización Panamericana de la Salud O, Organización Mundial de la Salud O. Familia y adolescencia: Indicadores de Salud Washington, D.C.: W. K. Kellogg Foundation; 1996.

Garibay Rivas S. Enfoque sistémico. 2nd ed. México: El Manual Moderno S.A. de C.V.; 2013.

Eguiluz LdL. Dinámica de la Familia: Un enfoque psicológico sistémico. Primera edición ed. México: Pax México; 2003.

Cassinda Vissupe MD, Angulo Gallo L, Guerra Morales VM, Louro Bernal I, Martínez González E. Estructura factorial, confiabilidad y validez de la prueba de percepción del funcionamiento familiar en adultos angolanos. Revista Cubna de Medicina General Integral. 2016; 32(4).

Fuentes Aguilar AP, Merino Escobar JM. Validación de un instrumento de funcionalidad familiar. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. 2016; 14(2).

Castilla HA, Caycho TP, Shimabukuro M, Valdivia AA. Percepción del funcionamiento familiar: Análisis psicométrico de la Escala APGAR-familiar en adolescentes de Lima. Revista de Psicilogía educativa. 2014; 2(1).

Álvarez Machuca MCV. Validez y confiabilidad del test de funcionamiento familiar FF-SIL en estudiantes universitarios de una institución pública y privada de Lima. Tesis para optar el título de segunda especialidad profesional en psicoterapia familiar sistémica. Lima: Universidad Nacional Federico Villarreal, Facultad de Psicología.

Montero I, León OG. Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clinica y de la Salud/International Journal of Clinical and Health Psychology. 2002; 2(3): p. 503-508.

Román Mella F, Vinet EV, Alarcón Muñoz AM. Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21): Adaptación y propiedades psicométricas en estudiantes secundarios de temuco. Revista Argentina de Clínica Psicológica. 2014; XXIII(2).

Pérez Gonzáles E, De la Cuesta Freijomil D, Louro Bernal I, Bayarre Vea H. Funcionamiento familiar. Construcción y validación de un instrumento. Ciencia ergo-sum. 1997; 4(1): p. 63-66.

Aiken LR. Test psicológicos. Undécima edición ed. México: Pearson Educación; 2003.

Escurra M. LM. Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de la Pontificia Universidad Católica del Perú. 1988.

De las Cuevas y Catresana C, Gonzales de Rivera y Revuelta JL. Autoinformes y respuestas sesgadas. Anales de Psiquiatría. 1992; 8(9): p. 362-366.

Pérez ER, Medrano L. Análisis Factorial Exploratorio: Bases Conceptuales y Metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento (RACC). 2010; 2(1): p. 58-66.

Meneses J, Barrios M, Bonillo A, Cosculluela A, Lozano LM, Turbany J, et al. Psicometría Barcelona: UOC; 2013.

Cohen RJ, Swerdlik ME. Pruebas y evaluación psicológicas. Introducción a las pruebas y a la medición. Sexta edición ed. México: Mc Graw Hill; 2002.

Escobedo Portillo MT, Hernández Gómez JA, Estebané Ortega V, Martínez Moreno G. Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados. Ciencia & Trabajo. 2016; 18(55).

Campo-Arias A, Oviedo HC. Propiedades Psicométricas de una Escala: la Consistencia Interna. Revista de Salud Pública. 2008; 10(5): p. 831-839.

Kerlinger FN, Lee HB. Investigación del comportamiento. Cuarta edición ed. California State University: Mc Graw Hill; 1992.

Downloads

Published

2023-04-01

How to Cite

Torres Prado, R. Y. ., Toledo Quispe, P. M. ., Cuenca Robles, N. E. ., De La Cruz Valdiviano, C. B. ., & Palomino Tarazona, M. R. . (2023). Adaptation of the family functioning test: Psychometric properties in high school students. AVFT – Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 41(10). Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/25896