Soft skills in academic procrastination in postgraduate students, COVID-19

Authors

Keywords:

COVID-19, students, Skills, procrastination

Abstract

Objective: the research was aimed at verifying the incidence of soft skills in academic procrastination. Method: the study was causal correlational, with a sample of 352 graduate students, who were evaluated with the CPA Academic Procrastination questionnaire and the Soft Skills questionnaire, which were submitted online in Google Forms, with prior informed consent. Results: The results evidenced an inverse association between soft skills and academic procrastination; furthermore, a low but significant incidence (-,369**) was found between the variables under study. Conclusions: A low but significant inverse incidence of the antecedent variable on the consequent variable was found.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya-Fernández, E. & Garita-González, G. Propuesta para el fortalecimiento de habilidades técnicas, blandas y complementarias, y su impacto en el currículo TIC desde una perspectiva laboral, profesional y. revistas.uned.ac.cr 10, 112–141 (2019).

Carlyon, I. & Opperman, A. Embedding soft skill within learner-centred environments for vocation education graduates. Teach. Learn. 9, 16–24 (2020).

Sánchez-Rodríguez, D., Acosta-Prado, J. C. & Tafur-Mendoza, A. A. Prácticas de gestión del conocimiento y trabajo en equipo en instituciones de educación superior: escalas de medición. Form. Univ. 14, 157–168 (2021).

Díaz, V. & Sanhueza, C. Elaboración y Validación de un Instrumento Evaluativo para Monitorear la Adquisición de Competencias Blandas en Estudiantes de Pregrado. Paradigma 41, 812–836 (2020).

Tan, C. Y., Abdullah, A. G. K. & Ali, A. J. Soft skill integration for inspiring critical employability skills in private higher education. Eurasian J. Educ. Res. 92, 23–40 (2021).

de Sousa, Á. N. et al. Training in communication skills for self-efficacy of health professionals: a systematic review. Hum. Resour. Health 19, 30 (2021).

Rashtchi, M. Self-efficacy and critical thinking of novice and experienced EFL teachers: A sequential mixed methods study. Pertanika J. Soc. Sci. Humanit. 29, 1–25 (2021).

Frykholm, J. Critical thinking and the humanities: A case study of conceptualizations and teaching practices at the Section for Cinema Studies at Stockholm University. Arts Humanit. High. Educ. 20, 253–273 (2021).

Ortega, C. E., Febles, J. P. & Estrada, V. Una estrategia para la formación de competencias blandas desde edades tempranas. Rev. Cuba. Educ. Super. 35, 35–41 (2016).

Galindo-Contreras, J. & Olivas-Ugarte, L. O. Escala de Procrastinación de Tuckman (ATPS): evidencias psicométricas y datos normativos en estudiantes de secundaria de Lima, Perú. Propósitos y Represent. 10, (2022).

Charaña, J. & Vílchez, J. Dimensiones de la personalidad y procrastinación académica en estudiantes de cursos online de una universidad peruana Personality. Rev. Investig. Apunt. Univ. 11, 50–65 (2021).

Steel, P. The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Boletín psicológico 133, 65–94 (2007).

Peixoto, E. M., Pallini, A. C., Vallerand, R. J., Rahimi, S. & Silva, M. V. The role of passion for studies on academic procrastination and mental health during the COVID-19 pandemic. Soc. Psychol. Educ. 1, 1–17 (2021).

Quant, D. M. & Sánchez, A. Procrastinación, procrastinación académica: Concepto e implicaciones. Rev. Vanguard. Psicológica Clínica Teórica y Práctica 3, 45–59 (2012).

Shimizu, I., Matsuyama, Y., Duvivier, R. & van der Vleuten, C. Contextual attributes to promote positive social interdependence in problem-based learning: a focus group study. BMC Med. Educ. 21, 1–9 (2021).

Atalaya, C. & García, L. Procrastinación: Revisión Teórica. Rev. Investig. en Psicol. 22, 363–378 (2020).

García, V. & Silva, M. P. Academic procrastination among online students. Validation of a questionnaire. Apertura 11, 122–137 (2019).

Molina, C. & Plasencia, L. Ética De Investigación Con Seres Humanos: De La Internacionalización Deontológica a La Armonización Normativa Nacional. Práctica Fam. Rural 4, 77–93 (2019).

Moral, I. Modelos de regresión: lineal simple y regresión logística. Rev. Seden 14, 195–214 (2016).

Alderete, A. María. Fundamentos del Análisis de Regresión Logística en la Investigación Psicológica. Rev. evaluar 6, 52–67 (2007).

Chakraborty, M. The Dynamics of Soft Skills. IUP J. Soft Ski. 15, 20–27 (2021).

Yurtseven, N. & Doğan, S. Structural relationships among academic procrastination, academic motivation, and problem solving skill in prep class college students. Pegem J. Educ. Instr. 9, 849–876 (2019).

Portela-Pino, I., Alvariñas-Villaverde, M. & Pino-Juste, M. Socio-Emotional Skills in Adolescence. Influence of Personal and Extracurricular Variables. Int. J. Environ. Res. Public Health 18, 4811 (2021).

Jiménez-Macías, I. U., Vázquez-González, G. C., Juárez-Hernández, L. G. & Bracamontes-Ceballos, E. Inventory of socioemotional skills and mental health for professors in higher education: Validity of content. Rev. Fuentes 2, 204–220 (2021).

Kole, J. J. & Ruyter, D. J. de. Nothing Less than Excellence: Ideals of Professional Identity. Ethics Soc. Welf. 3, 131–144 (2009).

Escobar-Mamani, F. & Gómez-Arteta, I. WhatsApp para el desarrollo de habilidades comunicativas orales y escritas en adolescentes peruanos WhatsApp. Comunicar 28, 111–120 (2020).

Alegre, A. A. Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios iniciales. Propósitos y Represent. 2, 79–120 (2014).

Hernández, R. & García, T. Impacto de la Procrastinación en la productividad del gerente. Rev. Boletín REDIPE 7, 220–228 (2019).

Downloads

Published

2023-04-01

How to Cite

Sánchez Díaz, S. ., Méndez Vergaray, J. ., Rivera Arellano, E. G. ., Ledesma Cuadros, M. J. ., & Bravo Díaz, R. E. . (2023). Soft skills in academic procrastination in postgraduate students, COVID-19. AVFT – Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 41(12). Retrieved from http://caelum.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/25882