Adaptación de la Cédula de Autolesión (CAL): Propiedades psicométricas y resultados en una muestra de adolescentes
Abstract
The objective of the present study was to evaluate the psychometric properties of the adaptation of the Self-harm Certificate (CAL), which explores the dimensions of severe self-harm and minor self-harm. The research was of an applied type, with a non-experimental design, the sample consisted of 417 high school students from a state school in northern Lima, 221 women and 196 men; from 11 to 18 years old. As a result, the exploratory factor analysis (EFA) and the confirmatory one (CFA) projected a model with two factors (severe self-harm and minor self-harm) with adequate goodness-of-fit indices and acceptable internal consistency reliability (0.88). In conclusion, the results indicate that the questionnaire is useful to evaluate relevant aspects of self-injury.
Keywords: self-harm, adolescents, confirmatory factor analysis, construct validity, reliability.
Downloads
References
Suyemoto, K. The Functions of Self-Mutilation. 1989. Recuperado: 16 de junio del 2015, de Pergamon Sitio web http://www.brown.uk.com/selfinjury/suyemoto2.pdf.
Marín, M. Desarrollo y evaluación de una terapia cognitivo conductual para adolescentes que se autolesionan. Universidad Nacional Autónoma de México. 2013.
http://132.248.10.225:8080/xmlui/handle/123456789/78
Yam, H. Cultura y construcción de la personalidad. Psicología Iberoamericana. 25(1),5-7.2017. https://www.redalyc.org/pdf/1339/133957571001.pdf
Valarezo, A. Análisis Personológico en base a la biografía de Mike Tyson desde las Perspectivas Psicoanalítica Social y del Aprendizaje. UTMACH, Unidad Académica de Ciencias Sociales, Machala, Ecuador. 2018.
http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/12464
Martínez, D. El maltrato y su relación con la autolesión en adolescentes con problemas de callejización de la fundación proyecto salesiano sede quito, durante el año 2017. Universidad Tecnológica Indoamérica. Quito – Ecuador. 2018. http://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/737
Gonzales, S., Pineda, A, y Gaxiola, J. Depresión adolescente: factores de riesgo y apoyo social como factor protector, 17(3). 2018.
https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/12993
Agüero, G., Medina, V., Obradovich, G. y Berner, E. Comportamientos autolesivos en adolescentes. Estudio cualitativo sobre las características, significados y contextos. Arch Argent Pediatr 116(6),394-401. 2018.
https://www.sap.org.ar/docs/publicaciones/archivosarg/2018/v116n6a06.pdf
Cipriano, A., Cella, S. & Cotrufo, P. Nonsuicidal Self-injury: A Systematic Review. Frontiers in Psychology, 8, 1-14. 2017. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01946
Gandhi, A., Luyckx, K., Baetens, I., Kiekens, G., Sleuwaegen, E., Berens, A., & Claes, L. Age of onset of non-suicidal self-injury in Dutch-speaking adolescents and emerging adults: An event history analysis of pooled data. Comprehensive Psychiatry, 80, 170-178. 2017. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2017.10.007
Fleta, J. Autolesiones en la adolescencia: una conducta emergente. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Zaragoza. 47, 37-45. 2017.
Dialnet-AutolesionesEnLaAdolescencia-6393711.pdf
Javierre, E., Amiguet M, Mengual, J., Fuertes, A., Ruiz, P. y García, N. Lo último entre adolescentes. Los cortes en la Piel. Boletín de la Sociedad de Pediatría de Aragón, La Rioja y Soria. ISSN-e 1696-358x, ISSN-e 1696-358x, Vol. 46, Nº. 1 (enero-abril). págs. 35-35. 2016. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7154227
Castillo, C. Construcción de una escala de autolesión para adolescentes en estudiantes de secundaria del distrito de Independencia. Lima, 2019. Tesis de Licenciatura en Psicología. Universidad César Vallejo. Lima – Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12692/37087
Dávila, S. Diseño y validación de una escala de autolesión en escolares del distrito de Los Olivos 2015. Tesis de Licenciatura en Psicología. Universidad César Vallejo. Lima – Perú.
Solis, M. y Gómez-Peresmitré, G. Cuestionario de riesgo de autolesión (CRA): Propiedades psicométricas y resultados en una muestra de adolescentes. Universidad Nacional Autónoma de México. México. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social. Vol. 6, Núm. 1 e-ISSN 2448-8119. 2020.
DOI: 10.22402/j.rdipycs.unam.6.1.2020.206.123-141
Ávila, A. y Roldán, B. Análisis de las propiedades psicométricas del inventory of statements about self-injury en adolescentes colombianos. 2019. https://repositorio.konradlorenz.edu.co/handle/001/2133
Vilchez, J. L. Validación en Población Ecuatoriana de una Cédula de Autolesiones sin Intención Suicida Basada en el DSM-5. (Spanish). Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 51, 163. 2019.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6934456
Castro, E., Benjet, C., Juárez, F., Jurado, S., Lucio, M. y Valencia, A. Adaptación y propiedades psicométricas del Inventory of Statements About Self-injury en estudiantes mexicanos. Universidad Nacional Autónoma de México. 2016. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2016.08.004
Lozada, J. Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, ISSN-e 1390-9592, Vol. 3, Nº. 1, 2014, págs. 47-50
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6163749
Sánchez, H. y Reyes C. Metodología y diseños en investigación científica. Edit. Visión Universitaria. Lima – Perú. Pp. 222. 2006. https://isbn.cloud/9789972969539/metodologia-y-disenos-en-la-investigacion-cientifica/
Ato, M., López, J. & Benavente, A. Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. 2013. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Santos, G. Validez y confiabilidad del cuestionario de calidad de vida SF-36 en mujeres con LUPUS, Puebla – México. 2017.
https://www.fcfm.buap.mx/assets/docs/docencia/tesis/ma/GuadalupeSantosSanchez.pdf
Solís, N. Confiabilidad y Validez de constructo de instrumentos de medición, Tesis de maestro en Ciencias, BUAP, FCFM, mayo, México 2014. https://repositorioinstitucional.buap.mx/handle/20.500.12371/5434
Ary, J. y y Razavieh. Introducción a la investigación Pedagógica. 2a. ed., Mc Graw Hill Interamericana. México. 1982.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES. ISBN: 978-1-4562-6096-5. México. 2018.
Bahamón, M., Alarcón-Vásquez, Y., Cudris, L., Trejos-Herrera, A., Campo, L. Bienestar psicológico en adolescentes colombianos. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. Volumen 38, Número 5, 2019.
http://www.revistaavft.com/images/revistas/2019/avft_5_2019/2_bienestar_psicologico.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.